Voor een simulatie lijkt onderstaande interessant en eenvoudig.
https://docs.einsteinpy.org/en/stable/api/examples.html
Met de "calculate_trajectory" methode kan je met weinig moeite een geodeet berekenen voor een Schwarzschild metriek.
Mzon = 1,989E30 kgOOOVincentOOO schreef: ↑zo 12 sep 2021, 13:42 @wnvl1,
Dankjewel voor de inhoudelijke reactie!
Uit de voorgaande reacties had ik begrepen dat "men" eigenlijke niet andere methoden wil bekijken. Vandaar dat ik de originele mathpages er wederom bijgehaald heb.
Denk jij dat deze benadering geen invloed heeft op het traject \(r\)?
Zoals ik begrijp maak men een aanname \(m/r\) richting nul geeft correcte waarden op grote afstand \(r\) of kleine \(m\).
Dus jij denkt dat deze benadering wijze niet de twee pieken veroorzaakt (bij kleine \(r\) dus \(m/r\) is groot) nabij de zon/centrum?
Dan zou ik graag willen weten waarom niet als dat tenminste toelaatbaar is in dit draadje. Want ik probeer slechts iedere stap te bestuderen (top down).
Dankjewel, voor de reactie. Helemaal vergeten die \(G/c^2\). Inderdaad erg kleine getallen en verwaarloosbaar voor \(r\ll\) of \(m\gg\).
Ik had hier gereplied om de draden te scheiden. Correspondeert daarom niet met de titel.OOOVincentOOO schreef: ↑zo 12 sep 2021, 20:07 @wnvl1,
Excuses, maar ik lees net dat je reageerde. Ik dacht dat horizontale x de afstand was tot zon en r de radius tot. Ik zal verder studeren. Sorry voor mijn dommigheden!
Inderdaad de "fictieve" Schwarzschild radius verschuift dan naar rechts!
EDIT: proberen alles aan te passen in edit tijd. Links moet naar rechts zijn! Plots zijn aangepast.
=================
Men heeft blijkbaar mijn bijdragen betreffende twee pieken in dit draadje. Ik vind het een beetje vreemd het heeft niets te doen met Python oid.
Ik wil eigenlijk zeggen binnen de zon. Dus het is al veel eerder dan bij de Schwarzschild straal. Was fout.