wnvl1 schreef: ↑zo 26 sep 2021, 11:02
Ik zal er eentje doen.
Een hyperoppervlak is een deelvariëteit met dimensie n-1 van een variëteit van dimensie n. Als je dan de tijdsdimensie laat vallen dan blijft alleen de ruimte over. Dan kan je spreken van een ruimtelijk hyperoppervlak.
Tijddimensie laten vallen? Bedoel je daarmee dat er nog maar één "nu" is?
Want zoals ik begrijp is een ruimtelijk hyperoppervlak eigenlijk vrij eenvoudig in de SRT, alleen in de ART.. Je zou zeggen dat het hetzelfde is, maar .. een globaal "nu" in de ART?
Iig. Een foliatie is de algemene term voor het "in stukken snijden" van een ruimtetijd (slicing up a spacetime). Een ruimtelijk hyperoppervlak is een specifieke keuze van zo'n blad die overal ruimteachtig is. Dus een mooie uitdrukking voor "nu" of zoals Brian Greene het noemt een "now slice".
En bij een opeenstapeling van die bladeren, welke dus hyperoppervlaktes zijn, geeft dan een foliatie van ruimtetijd. (Dus bij een vlakke ruimtetijd, SRT, zouden dit vlakken zijn van xy-vlak op ieder punt in de tijd(as), ct. (En dus idd n-1; een 3 dimensionaal hyperoppervlak.) En samen een foliatie.)
Alleen dat hoeft niet ruimte achtig te zijn. Maar ik zou niet weten wat ik me moet voorstellen bij een lichtachtige- of tijdachtige hyperoppervlak.
"Een Cauchy-hyperoppervlak is elk hyperoppervlak waar elke wereldlijn het kruist, en dit slechts één keer." Is mij verteld, maar dat begrijp ik niet.
En dan lees ik op Wikipedia:
“A Cauchy surface is usually interpreted as defining an "instant of time" “. Wat zo'n beetje hetzelfde zou zijn, zo vat ik het iig op.
Dus ja, dit is nogal gebrekkig. En veel te kort door de bocht en wellicht volkomen fout. (Beetje triest eigenlijk.)
(En ik kan soms beter Engels dan Nederlands. Hopelijk is het enigszins te volgen.)
@Flappelap
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Foliation .. bijvoorbeeld.
Op Engelse forums/platforms kom je het regelmatig tegen. En er is natuurlijk vanalles over te vinden. (Het valt echter niet onder introductie tot de ART.)
Ik heb het van Dale Gray, Kyle Lochlann, Viktor T. Toth ...ik weet niet meer van wie ooit voor het eerst.
Maar zie jij bij de meeste topics een referentie staan? Ik meestal niet, kan aan mij liggen natuurlijk.
En als ik nu een vraag over de wetten van Newton had, moet ik dan ook een referentie geven?
Dat je er nog nooit van gehoord hebt kan ik ook niets aan doen. Maja, jij kunt natuurlijk ook niet alles weten.
Maar goed, ik stel hier wel geen vragen weer.