Beste Xilvo,
Zoals ik vreesde is dit een welles nietes geworden. Er worden bij mij emotionele reacties uitgelokt door extreem rationele reacties zonder toelichting over een column waar de mens centraal staat.
Jouw originele reactie in mijn ogen is kortzichtig zonder rekening te houden met een totaalbeeld zoals ik in het
column lees. Graag wil ik dat toelichten:
Xilvo schreef: ↑vr 01 okt 2021, 11:48
Ik reageerde op deze uitspraak in het stuk:
Zo is het prachtig als iemand met een dwarslaesie straks met zijn omgeving kan communiceren omdat zijn gedachten kunnen worden ‘gelezen’
Dat suggereert dat mensen met een dwarslaesie nu, zonder zo'n "gedachtenleesmachine", niet in staat zijn tot enige communicatie. Dat is niet juist.
Mijns inziens zwart/wit denken. Dit vind ik een kortzichtige reactie wat mij emotioneel verkeerd raakt. Ook heeft het geen inhoudelijke bijdrage volgens mij.
Stel: Als ik verlamd in een bed lig en ik kan iemand met een neuraal interface aanvragen mijn volgescheten luier te laten verwisselen graag (en niet hardop erom moeten vragen stel voor wat dat psychologisch voorstelt!). Als ik middels een robotarm iemand een hand kan geven of iemand omhelzen kan (dat is ook communiceren). Als ik een spasme krijg in mijn benen en neutraal (met appje /neuraal ofzo) om hulp kan communiceren zonder het bezoek in verlegenheid te brengen. Als ik verlamd vanaf/nabij middenrif en onvoldoende luchtdruk heb en een neuraal interface helpt? Graag!
Nota bene, ik ben blij zelf gezond te zijn. En ja ik schrijf bewust: "volgescheten" want dat is de realiteit waar tal van mensen dagelijks mee te maken hebben als hulpverlener, mantelzorger en/of zieke.
OOOVincentOOO schreef: ↑vr 01 okt 2021, 08:52
Dus in mijn ogen is een dergelijk commentaar niet doordacht en mogelijk beledigend.
Ik zie absoluut niet hoe het als belediging opgevat kan worden.
Door het puur als een logica puzzel te zien en niet alle factoren in belang te nemen. Het column gaat immers niet om een abstract wiskunde of natuurkunde vraagstuk. Bij de column heeft de mens in alle aspecten een centrale rol. De zwakkere mens kan geholpen zijn bij de technische ontwikkelingen. En Uw reactie en abstracte logica (zonder werkelijke inhoudelijke bijdrage) lijkt deze groep uit te sluiten.
Onbewust misschien, maar daarom sta ik ook op mijn tenen van dergelijke reacties. Maar zulke "kritische" reacties worden niet door iedereen gewaardeerd in onderwerpen waar de mens een rol speelt. Dus excuses als U persoonlijk geraakt bent.
Het is in mijn ogen een eenzijdige uitspraak/visie welke niet de menselijke en hulpverlening zijde laat zien.
Het was ook niet mijn bedoeling alle mogelijke aspecten te belichten.
Dit is geheel niet duidelijk uit Uw oorspronkelijke bericht. En daarom ook beledigend in mijn ogen. Dit column met mens centraal komt dat slordig en respectloos over.
Ik bagatelliseer niets. Ik reageer op één zin in het artikel.
Het is volkomen zinloos daar alle aspecten van die, inderdaad heel nare, aandoening bij te betrekken.
Het komt populistisch over
Vreemde uitspraak. Die mag je me uitleggen.
De term "volkomen zinloos" komt mij erg intens over. Als we niet zouden praten over zinloze dingen leeft men in de: "Truman Show" en staat gelijk aan de kop in het zand steken.
Met "populistisch" bedoel ik: een populaire algemene opmerking te geven wat geen inhoudelijke bijdrage geeft waar geen ja of nee op te antwoorden is. Zulke opmerkingen leiden tot verwarringen en lokken emotionele reacties uit.
Excuses als het allemaal persoonlijk overkomt. Maar er is verschillende logica voor ieder probleem. Over "volkomen zinloos" spreken en "niet alle aspecten bekijken" mijn mening: dat is niet wetenschappelijk.
Ik lees graag jouw reacties en oplossingen betreffende wiskunde en natuurkunde vraagstukken. Echt super respect voor jouw kennis! Echter geregeld ben ik het niet eens met Uw manier van communiceren. En bij dit topic specifiek.
Over de column:
Door deze discussie krijg ik grote twijfels of het überhaupt mogelijk is een brug te slaan tussen de: rationele (technische) en emotionele/psyche. Dit relaas van mij demonstreert wellicht welk soort discussies zich afspelen tussen onderzoekers besproken in de column.
Opmerking:
Mijn orginele antwoord is verwijderd wegens verkeerd taalgebruik. Wat in mijn ogen meeviel ik heb hier erger gezien.