Xilvo schreef: ↑di 05 okt 2021, 11:13
zoeff schreef: ↑di 05 okt 2021, 00:47
Xilvo schreef: ↑ma 04 okt 2021, 20:27
Alleen worden hersens niet onklaar gemaakt door bijvoorbeeld hormonen. Ze gaan alleen anders functioneren.
Je begint over "onder invloed". Ik mag aannemen dat je alcohol bedoelt. Ik reageer daar op, en je schakelt over op hormonen. Hij is goed
De werking van hersens wordt beïnvloed door scheikundige stoffen. Iets wat je in je eerste bericht ontkende, op z'n minst in twijfel trok. Je schreef:
Wat hebben gedrag en elektrochemische processen met elkaar te maken?
zoeff schreef: ↑zo 03 okt 2021, 14:13
Hoe de informatie precies opgeslagen wordt, of hoe dit programma precies kan worden beïnvloed door hormonen en andere prikkels, zijn zaken waarvan vrijwel niets bekend is, behalve dat het in principe gebeurt en bestaat.
Eerst stel ik die vraag ter discussie en later zeg ik er iets over. Ik heb nooit gezegd dat deze zaken niets met elkaar te maken hebben. Wel dat de invloed er juist is. Misverstand uit de wereld?
Xilvo schreef: ↑di 05 okt 2021, 11:13
Je hebt gelijk dat informatie iets anders dan de informatiedrager.
Dat is toch heel iets anders dan het eerdere:
Je maakt een kunstmatig onderscheid tussen informatiedrager en informatie zelf die niet vol te houden is bij hersens, net zoals dat niet kan bij een analoge computer.
Maar goed, het is er uit. Misverstand uit de wereld?
Ik denk dat de huidige menselijke hersenen niet te vergelijken zijn met een analoge computer. (Je stelde dit eerder voor). Misschien kan dat wel met hersenen in een veel primitiever stadium, zoals bij primitieve diersoorten die puur instinctief, reactief, reageren op binnenkomende prikkels. Bij de huidige menselijke hersenen is wel degelijk sprake van opslag van informatie (dus in een informatiedrager), welke later, eventueel gecombineerd met later verkregen informatie, gebruikt kan worden bij het oplossen van problemen of het nemen van beslissingen.
De conclusie van de schrijver van het artikel dat niet te ontkennen valt dat ons gedrag
voortkomt uit elektrochemische processen in onze hersenen is op zijn minst zeer eenzijdig en zeer onvolledig. Omdat daarbij alleen rekening wordt gehouden met de vaak reactieve invloeden van stoffen (die ons gedrag zeker beïnvloeden), maar voorbijgegaan wordt aan de pure informatie die is opgeslagen in ons geheugen als herinneringen en aan de informatie die ten grondslag ligt aan de “regels” die worden gehanteerd bij ons handelen. “Regels” die je niet alleen van nature hebt (instinctieve) maar ook welke worden aangeleerd door opvoeding en/of indoctrinatie en door een leerproces. Bij dat onbenoemde aspect gaat het om zaken die principieel gelijk zijn aan: informatiedrager/geheugen, informatie opslaan in het geheugen, ophalen van informatie uit het geheugen, het vergelijken en combineren van informatie, het runnen van “programma’s”, het testen en corrigeren (bijstellen van de “regels”), en zo van begin tot eind continue herhalend. Allemaal ergens, op de een of andere manier, in de hersenen. Hoewel we geen idee hebben hoe, kunnen we weldegelijk begrijpen dat die zaken wel moeten plaatsvinden.
Met het maken van computers zijn we in feite een ICT-fenomeen aan het nabootsen dat eigenlijk al lang bestond in de vorm van een menselijk brein. Het is nu zelfs zo dat we een begin zien van een poging de werking van “menselijke programma’s” na te bootsen. Het is meer vallen dan opstaan. Het is een avontuur waarvan het eind van het begin nog niet in zicht is.
In onderstaande quote lijk je behoorlijk gedetailleerd geïnformeerd te zijn over bepaalde processen:
Ik bedoel dat bij hersens er niet een vaste structuur is waarin informatie is opgeslagen. De informatie zit juist ook in die structuur en de chemische omgeving van hersens, zaken die voortdurend aan verandering onderhevig zijn. Iemand die leert een muziekinstrument te bespelen verandert daarmee niet de inhoud van van "bitjes" op gefixeerde geheugenplaatsen, die verandert daarmee de structuur van de hersens. Op die manier zijn informatie en de drager veel meer met elkaar verweven dan in bijvoorbeeld een computer.
Laat ik nou nog denken dat we hier nog zeer weinig tot niets van af weten … (behalve dat we ontzettend veel informatie moeten kunnen opslaan en weer tevoorschijn moeten kunnen halen).
Waar heb je de kennis vandaan over
wat er precies gebeurt in de hersenen bij het leren bespelen van een muziekinstrument?