Ieder inwendig product (scalair product) van "null vectors" is nul.wnvl1 schreef: ↑do 07 okt 2021, 00:19 Ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat het visualiseren van 4D een probleem is. De kromming kan ik ook wel visualiseren. Wat mijn probleem is, is het visualiseren van coordinatensysteem + metriek op een fysische werkelijkheid. Het is een feit dat je keuzevrijheid hebt om je coördinaten systeem te kiezen als je tegelijkertijd ook maar je metriek aanpast. Je kan zelfs tijd en ruimte gaan mixen. Maar als je dat allemaal doet dan zijn hoeken afhankelijk van de keuze van de coördinaten. Ik snap wel de meeste van jullie posts en ik snap de achterliggend wiskunde, maar dat lost mijn probleem niet op. Ik zoek naar bevestiging voor het relatief zijn van ruimtelijke hoeken.
En ja, dat kan op verschillende manieren:
Die lichtstralen die we zien zijn miljoenen jaren geleden ontstaan. Ze planten zich voort naar ons toe, maar ook naar de toekomst in de ruimtetijd, totdat ze onze huidige locatie bereikten. Het is mogelijk om een "ruimtelijk hyperoppervlak" te definiëren dat we het "heden" noemen en vervolgens een overeenkomstige "projection operator" die het "ruimtetijd-traject" van die lichtstralen op dit hyperoppervlak projecteert, maar het resultaat is niet uniek (het hangt ervan af hoe we het "heden" definiëren - wat zelf al dubbelzinnig is in gekromde ruimtetijd - en welke "projection operator" gebruikt wordt).
Hoekveranderingen zullen daarmee relatief zijn (lijkt mij), maar dit heeft verder niet echt een fysische betekenis.
(Een "ruimtelijke hyperoppervlakte" is eigenlijk (dus) slechts een mooie uitdrukking voor "nu". En een "projection operator" doet precies wat de naam zegt: hij projecteert een vector in een N-dimensionale ruimte op een (N-1) -dimensionale deelruimte (bijv. wanneer je een afbeelding maakt met een camera, projecteert je de 3D-realiteit op een 2D-afbeelding sensor.)
Sorry PP. Ik wilde daar graag nog even op reageren.