Moderator: physicalattraction
De "druk", die is weergegeven op de verticale as van de grafiek, is volgens mij uitsluitend de partiele druk van de waterdamp. Waarom zou de partiele druk van de overige lucht ook een rol spelen?
Omdat water in volume toeneemt als het bevriest is het energetisch gunstiger als dat vriespunt lager wordt bij toenemende druk.
Regelation is the phenomenon of ice melting under pressure and refreezing when the pressure is reduced.
//
Regelation was discovered by Michael Faraday. It occurs only for substances such as ice, that have the property of expanding upon freezing, for the melting points of those substances decrease with the increasing external pressure. The melting point of ice falls by 0.0072 °C for each additional atm of pressure applied. For example, a pressure of 500 atmospheres is needed for ice to melt at −4 °C.[2]
De druk langs de verticale as kan niet de partiele druk van waterdamp zijn, bijvoorbeeld bij 0 °C kan de partiele druk nooit 100 kPa zijn.
Ik was allemaal wat te kort door de bocht. Als je meer fasen hebt, heb je meer vrijheidsgraden. Die beschrijven de samenstelling van het systeem. Als je de samenstelling van je systeem vastlegt zal een coëxistentie van 3 fasen nog steeds bij één unieke combinatie van druk en temperatuur plaatsvinden. Dus ook bij mengsels kan/zal er sprake zijn van een tripelpunt. Alleen bepaalt de samenstelling waar die combinatie precies ligt. Dat gezegd hebbende, in veel gevallen zullen druk en temperatuur nauwelijks afwijken van de samenstelling, en de druk is in dit verband de partieeldruk.jkien schreef: ↑ma 18 okt 2021, 23:18 Wikipedia stelt "Even if the total pressure of a system is well above the triple point of water, provided that the partial pressure of the water vapor is 611.657 pascals, then the system can still be brought to the triple point of water. " Dat betekent toch dat het in de grafiek uitsluitend om de partiele druk van de waterdamp gaat, en dat de overige lucht er niet toe doet?
Volgens mijn begrip:Marko schreef: ↑wo 20 okt 2021, 19:19 Even een simpel voorbeeld: een smeltend ijsblokje in een gesloten vat met waterdamp, op het tripelpunt. ... Nu laten we stikstofgas in het vat lopen. De omgevingsdruk neemt toe. Er moet zich een nieuw evenwicht instellen, maar in hoeverre verschilt dat van de situatie direct na het binnenlaten van de stikstof?
In the phase diagram of water, in relation to the gas phase region and bordering lines, what is the relevant pressure?
The pressure we are talking about is the pressure on (and inside) the water. Imagine pure water in a can; squeeze the can and you increase the pressure. This is the pressure we are talking about.
Begin een beetje te twijfelen aan alles wat ik geleerd heb! Hier staat het beschreven zoals ik het begrijp en ooit geleerd heb.Is it the partial vapour pressure of water, or is it the total pressure including contributions from other gases?
Neither nor. If other liquids/gases/substances are present (if you have a mixture), then you basically have another material. Then this phase diagram doesn't apply. Another material has another phase diagram.
Dat klopt niet. Verdamping hangt samen met de dampspanning van een stof, en gaat door totdat de partieeldruk gelijk is aan de dampspanning. Als je een vloeistof hebt bestaande uit enkel stof X en een gasfase bestaande uit enkel Y, dan kan de druk nog zo hoog zijn, er zal altijd wat X verdampen en mengen met de moleculen Y. De totale druk neemt dan toe.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 20 okt 2021, 19:57
Volgens mijn begrip:
Door het inbrengen van stikstof veranderend het kookpunt/verdamping van de vloeistof. De stikstof druk veranderd het kookpunt en de rate verdampend water uit de vloeistof.