Citeer me niet verkeerd!
Ik heb het over een stilstaande waarnemer, jij over de onderlinge snelheid vanuit het gezichtspunt van een foton. Die wordt nooit 2c.
Moderator: physicalattraction
Citeer me niet verkeerd!
Nee, geen discussie om discussie. Na mijn openingspost had gewoon meteen gesteld kunnen worden dat het niet mogelijk was binnen de toegestane theorie. Discussie gesloten.Professor Puntje schreef: ↑zo 24 okt 2021, 11:48 Het fotonenstelsel in een absoluut vacuüm is binnen de SRT geen legitiem referentieframe. De lorentztransformatie leidt daarvoor tot onzinnige resultaten. Iedere theorie heeft haar grenzen, en voor de SRT is dat onder meer dat er niet zinvol kan worden geredeneerd over hoe de wereld er vanuit het perspectief van een foton in absoluut vacuüm uitziet. Zoeff wenst dat kennelijk niet te accepteren, maar komt evenmin met een werkbaar alternatief. Ja - zo kunnen we dit topic nog jaren voortzetten. Zoeff stelt hier duidelijk geen vragen om iets te leren maar om discussie uit te lokken, wat kennelijk nog steeds uitstekend lukt. Discussie om de discussie.
Net als bij de klassieke manier om de lichtsnelheid te meten, wordt de snelheid berekend door te meten welke afstand de fotonen hebben afgelegd t.o.v. het scherm en die te delen door de tijdsduur. Wie of wat is daarbij de waarnemer? Bron en waarnemend scherm staan daarbij stil. In mijn voorbeeld staat ook alles stil. Het gaat om de onderlinge snelheid, niet tussen fotonen en scherm in dit geval, maar tussen fotonen en fotonen. Als het postulaat voorschrijft dat het altijd c is, dan zijn we snel klaar. Maar de beredenering in mijn openingspost zegt op basis van de normale berekening (die ook bij het meten van lichtsnelheid gebruikt wordt) dat het 2.c is.
dat kan iedere waarnemer zijn in een inertiaalstelsel. Die ziet de fotonen met 2c van elkaar wegvliegen.
Je kunt voor fotonen niet spreken over verlopen tijd of afstand in de bewegingsrichting dus ook niet over onderlinge snelheid.zoeff schreef: ↑zo 24 okt 2021, 14:58 In mijn voorbeeld staat ook alles stil. Het gaat om de onderlinge snelheid, niet tussen fotonen en scherm in dit geval, maar tussen fotonen en fotonen. Als het postulaat voorschrijft dat het altijd c is, dan zijn we snel klaar. Maar de beredenering in mijn openingspost zegt op basis van de normale berekening (die ook bij het meten van lichtsnelheid gebruikt wordt) dat het 2.c is.
Dat is idd onmogelijk als je de gebruikelijke definitie van 'onderlinge snelheid ' gebruikt.zoeff schreef: ↑zo 24 okt 2021, 14:37Waar we het over hebben: zie titel van dit topic.flappelap schreef: ↑zo 24 okt 2021, 09:12Nee, dat hebben we juist niet. Bij een onderlinge snelheid tussen A en B gebruik je het ruststelsel van A of B om de "onderlinge snelheid" te berekenen. Dat doe je hier expliciet niet (dat kan ook niet met fotonen; je zou daarom ook 2 deeltjes kunnen beschouwen die elk met 99% van c diametraal uit elkaar bewegen; dan kan het wel).
Je maakt dus een denkfout. Daarom vroeg ik je eerder ook (14 aug. 9:21) de kinetische energie van de deeltjes te berekenen. Daar komt nergens een 2c in voor.
Volgens mij is kinetische energie niet iets absoluuts, maar iets relatiefs t.o.v. iets. (snelheid ...).
Als de onderlinge snelheid tussen fotonen niet bepaald kan of mag worden, dan is dat het korte antwoord op de startvraag.
Het foton heeft geen (rust-)massa.HansH schreef: ↑zo 24 okt 2021, 18:01 Misschien toch nog een kleine onduidelijkheid bij mij. We hebben het er steeds over dat een foton altijd snelheid c heeft omdat het geen massa heeft en er geen klok mee kan omdat die wel massa heeft. Maar het foton heeft wel energie en energie is equivalent met massa, dus zou het wel massa moeten hebben en daarom niet met snelheid c kunnen verplaatsen. Hoe zit dat dan?
Waarvan akte.Je kunt voor fotonen niet spreken over verlopen tijd of afstand in de bewegingsrichting dus ook niet over onderlinge snelheid.
Zeg mij dat volgens jou de onderlinge snelheid van fotonen een onbestaanbare voorstelling van zaken is, dan is mij jou boodschap aan mij duidelijk.Professor Puntje schreef: ↑zo 24 okt 2021, 15:10 Maar is je vraag nu naar tevredenheid beantwoord? Of discussiëren we weer gewoon verder ongeacht de antwoorden die al verstrekt zijn...?
Zeg mij dat volgens jou de onderlinge snelheid van fotonen een onbestaanbare voorstelling van zaken is, dan is mij jou boodschap aan mij duidelijk.Professor Puntje schreef: ↑zo 24 okt 2021, 15:10 Maar is je vraag nu naar tevredenheid beantwoord? Of discussiëren we weer gewoon verder ongeacht de antwoorden die al verstrekt zijn...?