HansH
Artikelen: 0

Re: onderlinge snelheid fotonen

ok, maar dat is toch voldoende om dat dan door te trekken naar licht door de massa van het ruimteschip naar 0 te laten gaan?. dan krijg je 0m/s ipv 3 en c ipv 0,9998c Het ging erom dat het voor sommigen raar leek dat licht altijd met snelheid c gaat tov wat dan ook maar je in een lichtstraal alle fotonen zich even snel ziet voortplanten. (met dat mooie filmpje van 000vincent000) die 2 dingen leken tegenstrijdig, maar is met deze ondebouwing helemaal te verklaren. kreten als "vanuit fotonen gezien" heb je nodig om je er iets bij voor te stellen. ik weet ook niet hoe je het anders kan voorstellen, zolang het maar bijdraagt aan de begripsvorming is het toch goed?
HansH

Xilvo schreef: wo 27 okt 2021, 14:10
Voor beide snelheden gelijk aan c in dezelfde richting worden teller en noemer 0, uitkomst onbepaald.
teller is bij mij niet 0 u=c en v=c dus krijg ik in de teller 0-(uv)^2/c^2=0-1=-1
of doe ik iets verkeerd
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 27 okt 2021, 14:16
Xilvo schreef: wo 27 okt 2021, 14:10
Voor beide snelheden gelijk aan c in dezelfde richting worden teller en noemer 0, uitkomst onbepaald.
teller is bij mij niet 0 u=c en v=c dus krijg ik in de teller 0-(uv)^2/c^2=0-1=-1
of doe ik iets verkeerd
De teller wordt \(0-(\vec u \times \vec v)^2/c^2\)
Het uitwendig product ("cross") is nul als de vectoren parallel zijn.
Professor Puntje

Die aanpak werkt alleen voor frames die de lichtsnelheid benaderen. Er is binnen de SRT geen "vanuit de lichtstraal gezien zie je" want het frame dat met de lichtstraal in absoluut vacuüm meereist is geen inertiaalstelsel meer waarin een waarnemer metingen zou kunnen doen. (Hoe zou je je een dergelijke waarnemer moeten voorstellen?) Daarvoor werken de lorentztransformaties dan ook niet goed meer. "Vanuit de lichtstraal gezien" is binnen de SRT simpelweg een zinloze kreet.

Wel zinvol is de verwijderingssnelheid ds/dt tussen twee fotonen zoals door een inertiaalwaarnemer W gemeten.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 27 okt 2021, 14:12 ok, maar dat is toch voldoende om dat dan door te trekken naar licht door de massa van het ruimteschip naar 0 te laten gaan?. dan krijg je 0m/s ipv 3 en c ipv 0,9998c
Je kunt prima kijken naar wat gebeurt als je, vanuit een waarnemer, objecten met nagenoeg de lichtsnelheid ziet bewegen.
Maar "vanuit fotonen gezien" is geen zinvol uitgangspunt. Wat is dan tijd, wat afstand?

Je kunt binnen een promille van de lichtsnelheid komen en dan ben je nog steeds even ver er van die lichtsnelheid af. Er zit een "oneindig groot" verschil tussen bijna de lichtsnelheid en de lichtsnelheid zelf.

Het is als proberen naar de horizon te lopen, of naar het eind van de regenboog.
HansH

mee eens, maar als je via die limiet redeneert zoals ik deed dan kom je wel op de juiste uitkomst ookal zit je nog 'oneindig ' ver weg van de hozison of regenboog. alleen zie ik dat nog niet via de formule die je gaf want als ik die invul kom ik op w=1 x 10^8
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 27 okt 2021, 14:49 mee eens, maar als je via die limiet redeneert zoals ik deed dan kom je wel op de juiste uitkomst
Hoe weet je of die uitkomst "juist" is, als je 'm niet experimenteel kunt verifiëren?
HansH schreef: wo 27 okt 2021, 14:49 alleen zie ik dat nog niet via de formule die je gaf want als ik die invul kom ik op w=1 x 10^8
Wat vul je in, voor u en v?

Kun je de ingevulde formule laten zien?
HansH

rel_light
HansH

ik neem u en v dus bijna gelijk aan c op een delta na u=c-delta en v=c-2delta
HansH

maar dan zou ik dus verwachten dat voor delta->0 w ook naar 0 convergeert als w tenminste de onderlinge snelheid is van de 2 deeltjes vanuit de stilstaande waarnemer gezien, want dat kan ik niet helemaal uit de summiere omschrijving opmaken.
v en u zijn dan als ik het goed begrijp de snelheden tov de stilstaande waarnemer?
Xilvo
Moderator

Wat vind je vreemd aan die w=1E8?

De stilstaande waarnemer ziet een verwijderingssnelheid 1E7 (c/30), de schepen zien onderling een snelheid van 1E8 (c/3)
HansH

Xilvo schreef: wo 27 okt 2021, 14:53 Hoe weet je of die uitkomst "juist" is, als je 'm niet experimenteel kunt verifiëren?
voor licht weten we dat toch vanwege het golffront van een lichtstraal en voor 2 deeltjes kun je het met de SRT uitrekenen, maar heb ik nog niet gedaan, maar dat zou jouw formule dus moeten zijn met w^2
HansH

Xilvo schreef: wo 27 okt 2021, 15:16 Wat vind je vreemd aan die w=1E8?

De stilstaande waarnemer ziet een verwijderingssnelheid 1E7 (c/30), de schepen zien onderling een snelheid van 1E8 (c/3)
ok dan is de formule toch iets anders dan ik dacht. Het gaat er immers niet om wat de verwijderingssnelheid is die wij zien, maar om de snelheid die wij zien van de schepen tov elkaar. En die was bij jou toch 3m/s? maar in mijn benadering laat ik de snelheid richting c lopen en dan zou ik dus verwachten dat de onderlinge snelheid zoals we die waarnemen naar 0 gaat en niet naar 1X10^8
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 27 okt 2021, 15:17
Xilvo schreef: wo 27 okt 2021, 14:53 Hoe weet je of die uitkomst "juist" is, als je 'm niet experimenteel kunt verifiëren?
voor licht weten we dat toch vanwege het golffront van een lichtstraal
Hoe wil je daar de "snelheid van een foton gezien vanuit een ander foton" uit halen?
HansH

lijkt alsof we het beiden over iets anders hebben? maar het doel was toch wel duidelijk? nl snappen waarom fotonen tov alkaar stil lijken te staan en toch altijd snelheid c tov alles dus ook tov elkaar hebben?

Terug naar “Relativiteitstheorie”