Moderator: physicalattraction
Zou gaan werken voor wat?HansH schreef: ↑wo 27 okt 2021, 16:01 De kans die ik zag was erop gebaseerd dat vanuit de waarnemer je nooit een hogere snelheid kunt zien dan c waarmee een deeltje zich vanuit jouw positie verplaatst. dus een deeltje wat al met bijna c reist en een 2e deeltje ziet dat ook bijna met c reist kan niet anders betekenen dat vanuit de stilstaande waarnemer beide deeltjes met bijna c lijken te reizen. dat is dus de essentie die ik wil gebruiken en voor tommywhite was dat al volkomen logisch dat dat zou gaan werken en voor iedereen al duidelijk was toch?
dat is altijd zo met limieten. als daar 0/0 uitkomt dan gebruik je de verkeerde formule en moet je die anders schrijven zodat er iets uitkomt dat wel bepaald is. bv sin(x)/x is 0/0 als x naar 0 gaat, maar we weten allemaal dat de limiet van sin(x)/x naar 1 gaat als je een taylor benadering doet.
Je koos u=c-delta, v=c-2.delta. Grappig genoeg krijg je daar altijd ongeveer 1E8 uit, als delta niet te groot wordt.
ik begreep altijd dat Einstein ook gefacineerd was vanuit het idee wat er zou gebeuren als je met een lichtstraal mee zou reizen, en je weet wat voor theorie daaruit is voortgekomen.Professor Puntje schreef: ↑wo 27 okt 2021, 15:35 Bijgevolg is alles wat er hier geschreven wordt over dat wat er "van het foton uit gezien wordt" pure speculatie.
ja dat was eigenlijk de verkeerde keuze van mij want daarmee krijg je nooit de situatie dat vanuit deeltje 1 deeltje 2 ook met bijna c verplaatst en dat is wat je wel moet doen om licht te benaderen.
Dat weet ik ja. En hij concludeerde daaruit dat zoiets onmogelijk moest zijn. Maar bij jou is dat kwartje kennelijk nog niet gevallen. En bovendien vertik je het om aan te geven hoe een dergelijke met het licht mee bewegende waarnemer eruit zou moeten zien. Het komt er dus op neem dat je via twijfelachtige limieten probeert te berekenen wat een met het licht mee reizende inertiaalwaarnemer die volgens de SRT die niet kan bestaan zou meten.HansH schreef: ↑wo 27 okt 2021, 16:39ik begreep altijd dat Einstein ook gefacineerd was vanuit het idee wat er zou gebeuren als je met een lichtstraal mee zou reizen, en je weet wat voor theorie daaruit is voortgekomen.Professor Puntje schreef: ↑wo 27 okt 2021, 15:35 Bijgevolg is alles wat er hier geschreven wordt over dat wat er "van het foton uit gezien wordt" pure speculatie.
ok als ik die zelfde formule gebruik maar dan voor de snelheid van deeltje 1 tov deeltje 2 zoals gezien door de waarnemer een waarde d1 invul en d invul voor zowel het verschil in snelheid tussen c en de snelheid van deeltje1 en ook d voor het verschil tussen snelheid van deeltje 1 en deeltje 2 gezien vanuit deeltje 1 dan krijg ik hetvolgende: dus dan zie je dat als delta naar 0 gaat dat d1 ook naar 0 gaat maw: al de snelheid van het deeltje echt naar de lichtsnelheid gaat en de snelheid van deeltje 2 tov deeltje 1 ook naar de lichtsnelheid (zoals dus voro licht geldt)Xilvo schreef: ↑wo 27 okt 2021, 16:37 Je koos u=c-delta, v=c-2.delta. Grappig genoeg krijg je daar altijd ongeveer 1E8 uit, als delta niet te groot wordt.
T.o.v. een inertiaalstelsel beweegt een voorwerp zich met snelheid c-d, een waarnemer met snelheid u=c-2d.
De snelheid waarmee de waarnemer het voorwerp ziet bewegen is
\(v'=\frac{v-u}{1-uv/c^2}=d/(1-\frac{c^2-3dc+2d^2}{c^2})\approx \frac{1}{3}c\)