Xilvo schreef: ↑wo 27 okt 2021, 13:00
Gast044 schreef: ↑wo 27 okt 2021, 12:06
Nee. Dat dacht ik eerst ook, maar dit ligt tussen 0 m/s en c, afhankelijk van de hoek.
Dat klopt bijna. ik haalde de termen door elkaar.
Laat ik het over twee objecten hebben die ten opzichte van een waarnemer in een inertiaalstelsel met bijna de lichtsnelheid bewegen, om te voorkomen dat we over "snelheden gezien vanuit een foton" gaan spreken.
De verwijderingssnelheid, de snelheid tussen de twee objecten als gezien door de waarnemer, ligt tussen 0 en bijna 2c.
De onderlinge snelheid zoals
berekend door die waarnemer, en dus zoals
gezien vanuit één van de objecten, is bijna c, tenzij de objecten nagenoeg parallel dezelfde kant op bewegen, volgens de formule uit de link van wnvl1
\(w^2=\frac{(\vec u-\vec v).(\vec u-\vec v)-(\vec u \times \vec v)^2/c^2}{(1-(\vec u.\vec v)/c^2)^2}\)
Ja, dan hebben we het over twee verschillende "verwijderingssnelheden".
De "verwijderingssnelheid" definieer ik als volgt: "de mate of snelheid waarmee de afstand van de twee fotonen toeneemt (berekend)". Dit kan natuurlijk nooit meer dan c zijn, want dan wordt causaliteit overschreden.
Edit: wat te snel gegaan. Wel dezelfde definitie alleen het klopt niet dat de onderlinge snelheid zoals
berekend door die waarnemer, en dus zoals
gezien vanuit één van de objecten, is bijna c, tenzij de objecten nagenoeg parallel dezelfde kant op bewegen! Denk simpelweg aan een lichtbron waarbij in alle richtingen fotonen worden "gestuurd", of andere deeltjes. De verwijderingssnelheid hiertussen is uiteraard niet c of nul, maar ook alles ertussen in van 0° tot 180°.
Ik snap wel dat
gezien door een waarnemer in het midden wel simpelweg 2c is bij een tegenovergestelde richting. Maar berekenen het maar eens onder een hoek van 90°; foton A in x-richting en B in y-richting. Maar dan heb je dus eerst posities nodig [t, -ct, 0, 0] en [t, 0, ct, 0], transformaties en "relativity of simultaneity" gebruiken.
Ik ben eigenlijk wel klaar met de wiskunde hiervoor, maar twijfel nog wat. Maar dat is wel een stuk duidelijker denk ik. En post ik dat dan denk ik maar in een nieuw topic. Zoeff is toch nergens meer te bekennen en berichten hier gaan zo snel dat kan ik niet allemaal bijhouden (atm).