Nou, dat dacht ik eerst ook, maar is dus niet zo.
(Lees mijn berichten eventueel nogmaals. Zonder wiskunde kan ik het niet beter uitleggen.)
Moderator: physicalattraction
Leg maar uit met wiskunde. Ik weet vrijwel zeker dat je het mis hebt.Gast044 schreef: ↑wo 27 okt 2021, 22:26 Nou, dat dacht ik eerst ook, maar is dus niet zo.
(Lees mijn berichten eventueel nogmaals. Zonder wiskunde kan ik het niet beter uitleggen.)
Volgens mij heb ik met die berekeningen duidelijk laten zien dat hoewel licht tov alles altijd met een snelheid c gaat het toch zo is dat lichtstralen onderling in dezelfde richting toch stil kunnen staan tov elkaar dus een golf front vormen in de richting van de lichtstraal. Daar is volgens mij geen speld tussen te krijgen en dat was wat ik wilde laten zien.
Dat klopt inderdaad. Zie minuut 6:20 tot 8:00 in de film. Vind ik geen verkeerd beeld.HansH schreef: ↑wo 27 okt 2021, 16:39ik begreep altijd dat Einstein ook gefacineerd was vanuit het idee wat er zou gebeuren als je met een lichtstraal mee zou reizen, en je weet wat voor theorie daaruit is voortgekomen.Professor Puntje schreef: ↑wo 27 okt 2021, 15:35 Bijgevolg is alles wat er hier geschreven wordt over dat wat er "van het foton uit gezien wordt" pure speculatie.
Toch wel interessant om te zien dat je zulke reacties krijgt zodra je echt een leuk resultaat hebt bereikt. Misschien is dat iets om te analyseren in het andere deel van dit forum: Psychologie en Sociologie. zal ik dat daar eens posten?Professor Puntje schreef: ↑do 28 okt 2021, 00:13 Veel plezier verder. Hier steek ik geen tijd en energie meer in.
Ik heb je twee wiskundige beschrijvingen gestuurd, maar de tweede, wat kortere, komt dus uiteindelijk neer op de volgende formule:
Leg eens uit hoe een golffront aantoont dat de onderlinge snelheid van lichtstralen nul is. Ik zie dat verband niet.HansH schreef: ↑do 28 okt 2021, 00:03 Volgens mij heb ik met die berekeningen duidelijk laten zien dat hoewel licht tov alles altijd met een snelheid c gaat het toch zo is dat lichtstralen onderling in dezelfde richting toch stil kunnen staan tov elkaar dus een golf front vormen in de richting van de lichtstraal. Daar is volgens mij geen speld tussen te krijgen en dat was wat ik wilde laten zien.
De verwijderingssnelheid is volgens jou maximaal c.Gast044 schreef: ↑wo 27 okt 2021, 21:54Is dat bij iedere lichtbron het uitgezonden licht zich verspreid. En dus ook fotonen.Denk simpelweg aan een lichtbron waarbij in alle richtingen fotonen worden "gestuurd", of andere deeltjes. De verwijderingssnelheid hiertussen is uiteraard niet c of nul, maar ook alles ertussen in van 0° tot 180°.
De snelheid of mate van deze "spreiding" hangt natuurlijk af van de hoek. Meer niet.
Bij 0 graden (parallel) is deze "spreidingsnelheid" 0 m/s en bij 180 graden is het c.
Zeker, maar wat ik liet zien was dat er niets meer aan het patroon wat optreedt in de uitkomst verandert als de delta steeds kleiner maakt.
Toch zit ik hier nog met een vraag. Hoewel het inderdaad logisch lijkt dat het 2c is kun je als waarnemer nooit het exacte moment waarnemen dat de 2 lichtpulsen aankomen op 3E8 m links van de waarnemer, het andere 3E8 m rechts ervan, immers het licht moet ook nog terug om jouw ogen te bereiken. dus tussen het moment dat je de 2 pulsen uitzendt en het moment dat je waarneemt dat ze aankomen zit geen 1s maar 2s, immers het licht gaat heen en terug. dus meet je een snelheid 6E8 m/2 s = 1c.Xilvo schreef: ↑do 28 okt 2021, 10:24 De verwijderingssnelheid is volgens jou maximaal c.
Ik schreef dat die 2c is, als ze in tegengestelde richting vanuit het stelsel van de waarnemer vertrekken.
Logisch, na 1 seconde is het ene foton op afstand 3E8 m links van de waarnemer, het andere 3E8 m rechts ervan, hij ziet dus een snelheid van afstand/tijd = 6E8 m/1 s = 2c.