Moderator: physicalattraction
Waarom zou je er ultra-relativistische deeltjes bij betrekken?Gast044 schreef: ↑do 28 okt 2021, 10:49 @Xilvo
Je kunt je toch voorstellen dat wanneer gezien uit het frame van een ultra-relativistisch deeltje, het andere deeltje zich nooit sneller dan c van zich verwijderen kan.
Professor Puntje schreef: ↑do 28 okt 2021, 00:13 Veel plezier verder. Hier steek ik geen tijd en energie meer in.
het zijn niet mijn woorden, maar naast elkaar geplaatst valt het wel op. of is er een andere reden? Laten we elkaar vooral serieus blijven nemen, want zo'n opmerking getuigt daar niet van. zit me wel een beetje dwars.
leg dat eens uit in een paar zinnen? niet iedereen zal dat gelijk kunnen begrijpen.Gast044 schreef: ↑do 28 okt 2021, 10:56 @HansH
Nee, daarom wordt er in die tweede berekening ook gebruik gemaakt van "relativty of simultaneity".
Dit komt op mij verwarrend over. wat is het verschil tussen:Xilvo schreef: ↑wo 27 okt 2021, 13:00 Laat ik het over twee objecten hebben die ten opzichte van een waarnemer in een inertiaalstelsel met bijna de lichtsnelheid bewegen, om te voorkomen dat we over "snelheden gezien vanuit een foton" gaan spreken.
De verwijderingssnelheid, de snelheid tussen de twee objecten als gezien door de waarnemer, ligt tussen 0 en bijna 2c.
De onderlinge snelheid zoals berekend door die waarnemer, en dus zoals gezien vanuit één van de objecten, is bijna c, tenzij de objecten nagenoeg parallel dezelfde kant op bewegen
Precies wat jij zelf hier eerder hebt gedaan.
Waarvan?Gast044 schreef: ↑do 28 okt 2021, 11:18 Mogelijk ter aanvulling/verheldering.
Om het jou proberen duidelijk te maken en nee, je hebt enkel het eerste stukje gebruikt (is ook geen artikel).Xilvo schreef: ↑do 28 okt 2021, 10:53Waarom zou je er ultra-relativistische deeltjes bij betrekken?Gast044 schreef: ↑do 28 okt 2021, 10:49 @Xilvo
Je kunt je toch voorstellen dat wanneer gezien uit het frame van een ultra-relativistisch deeltje, het andere deeltje zich nooit sneller dan c van zich verwijderen kan.
Je ziet toch dat het artikel dat jij zelf plaatst jou stelling dat de verwijderingssnelheid maximaal c is tegenspreekt?
Ik heb alleen het eerste deel gebruikt omdat dat precies behandelt waar we het hier over hebben.Gast044 schreef: ↑do 28 okt 2021, 12:45
Om het jou proberen duidelijk te maken en nee, je hebt enkel het eerste stukje gebruikt (is ook geen artikel).
Maar misschien denk ik te moeilijk. Ik ben erg goed in overthinking.
ik weet niet of we het over hetzelfde hebben.Xilvo schreef: ↑do 28 okt 2021, 11:15
Precies wat jij zelf hier eerder hebt gedaan.
Je liet twee "schepen" reizen met snelheden c-delta en c-2.delta. Dat zijn snelheden t.o.v. een "stilstaande" waarnemer.
Die ziet dus een verwijderingssnelheid delta.
Maar als hij gaat berekenen met welke snelheid een waarnemer op één van de schepen het andere schip ziet bewegen, dan komt hij op 1E8 m/s = c/3, mits delta niet te groot is. Dat is dan de onderlinge snelheid.