HansH
Artikelen: 0

Re: onderlinge snelheid fotonen

dus wat is de definitie van verwijderingssnelheid? is dat wat je waarneemt of is dat wat anders. en hoe definieer je dat anders dan als er 2c uit moet komen en hoe zou je dat dan moeten meten?
Xilvo
Moderator

Gast044 schreef: do 28 okt 2021, 10:49 @Xilvo

Je kunt je toch voorstellen dat wanneer gezien uit het frame van een ultra-relativistisch deeltje, het andere deeltje zich nooit sneller dan c van zich verwijderen kan.
Waarom zou je er ultra-relativistische deeltjes bij betrekken?
Je ziet toch dat het artikel dat jij zelf plaatst jou stelling dat de verwijderingssnelheid maximaal c is tegenspreekt?
HansH

Professor Puntje schreef: do 28 okt 2021, 00:13 Veel plezier verder. Hier steek ik geen tijd en energie meer in. :?
Marko schreef: zo 15 aug 2021, 22:13 Dat is weer de bekende “professor” Puntje benadering. In plaats van toegeven het bij het verkeerde eind te hebben gehad, om de pot heen lullen en vervolgens zeggen dat de discussie zinloos is.
het zijn niet mijn woorden, maar naast elkaar geplaatst valt het wel op. of is er een andere reden? Laten we elkaar vooral serieus blijven nemen, want zo'n opmerking getuigt daar niet van. zit me wel een beetje dwars.
Laatst gewijzigd door HansH op do 28 okt 2021, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

@HansH

Nee, daarom wordt er in die tweede berekening ook gebruik gemaakt van "relativity of simultaneity".

Als we het hebben over deeltjes die een "verwijderingssnelheid" hebben groter dan c is dit Newtoniaanse kinematica.
Laatst gewijzigd door Gast op do 28 okt 2021, 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.
HansH

Gast044 schreef: do 28 okt 2021, 10:56 @HansH

Nee, daarom wordt er in die tweede berekening ook gebruik gemaakt van "relativty of simultaneity".
leg dat eens uit in een paar zinnen? niet iedereen zal dat gelijk kunnen begrijpen.
Gast

Ik kan dat (nog) niet beter dan ik al geprobeerd heb en in die berekening staat. Waar ik toegegeven nog wat moeite mee heb ..

Had ik nu nog maar niets gestuurd, 😐 ik dacht dan ben ik het voorlopig even kwijt (wordt soms wat obsessief bij mij), terwijl ik heb het eigenlijk veel te druk hiervoor.
HansH

Xilvo schreef: wo 27 okt 2021, 13:00 Laat ik het over twee objecten hebben die ten opzichte van een waarnemer in een inertiaalstelsel met bijna de lichtsnelheid bewegen, om te voorkomen dat we over "snelheden gezien vanuit een foton" gaan spreken.

De verwijderingssnelheid, de snelheid tussen de twee objecten als gezien door de waarnemer, ligt tussen 0 en bijna 2c.

De onderlinge snelheid zoals berekend door die waarnemer, en dus zoals gezien vanuit één van de objecten, is bijna c, tenzij de objecten nagenoeg parallel dezelfde kant op bewegen
Dit komt op mij verwarrend over. wat is het verschil tussen:
1) de snelheid tussen de twee objecten als gezien door de waarnemer en
2) De onderlinge snelheid zoals berekend door die waarnemer
wat je ziet moet je toch ook kunnen berekenen met dezelfde uitkomst? of is d berekende onderlinge snelheid datgene wat je berekent met correctie voor het feit dat het licht ok nog terug moet om jouw oog te bereiken?
Aal je dat niet heel duidelijk vermeld kan dat tot grote verwarring leiden immers en een factor 2 verschil in uitkomst. en gezien vanuit een van de objecten werkt niet voor licht zoals al geconcludeerd.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 28 okt 2021, 11:08 Dit komt op mij verwarrend over. wat is het verschil tussen:
1) de snelheid tussen de twee objecten als gezien door de waarnemer en
2) De onderlinge snelheid zoals berekend door die waarnemer
Precies wat jij zelf hier eerder hebt gedaan.
Je liet twee "schepen" reizen met snelheden c-delta en c-2.delta. Dat zijn snelheden t.o.v. een "stilstaande" waarnemer.
Die ziet dus een verwijderingssnelheid delta.
Maar als hij gaat berekenen met welke snelheid een waarnemer op één van de schepen het andere schip ziet bewegen, dan komt hij op 1E8 m/s = c/3, mits delta niet te groot is. Dat is dan de onderlinge snelheid.
Gast

Het eerste is gezien vanuit een inertiaalstelsel ergens tussen de objecten in.

Bij het tweede wordt object A gezien vanuit het inertiaalstelsel van object B (waarbij het inertiaalstelsel van de waarnemer ertussen in er niet meer toe doet).

Mogelijk ter aanvulling/verheldering.
Xilvo
Moderator

Gast044 schreef: do 28 okt 2021, 11:18 Mogelijk ter aanvulling/verheldering.
Waarvan?

Het is me niet duidelijk waarop je hier reageert.
Gast

Voor HansH. Ik reageerde tegelijk met jou, toen heb ik "Mogelijk ter aanvulling/verheldering" maar toegevoegd.
Gast

Xilvo schreef: do 28 okt 2021, 10:53
Gast044 schreef: do 28 okt 2021, 10:49 @Xilvo

Je kunt je toch voorstellen dat wanneer gezien uit het frame van een ultra-relativistisch deeltje, het andere deeltje zich nooit sneller dan c van zich verwijderen kan.
Waarom zou je er ultra-relativistische deeltjes bij betrekken?
Je ziet toch dat het artikel dat jij zelf plaatst jou stelling dat de verwijderingssnelheid maximaal c is tegenspreekt?
Om het jou proberen duidelijk te maken en nee, je hebt enkel het eerste stukje gebruikt (is ook geen artikel).

Maar (heel) misschien denk ik te moeilijk. Ik ben erg goed in overthinking. Wat ik me eerlijk gezegd niet voor kan stellen, want waarom dan zo omslachtig?
Xilvo
Moderator

Gast044 schreef: do 28 okt 2021, 12:45
Om het jou proberen duidelijk te maken en nee, je hebt enkel het eerste stukje gebruikt (is ook geen artikel).

Maar misschien denk ik te moeilijk. Ik ben erg goed in overthinking.
Ik heb alleen het eerste deel gebruikt omdat dat precies behandelt waar we het hier over hebben.
Een waarnemer A die twee fotonen ziet vertrekken en de verwijderingssnelheid bepaalt.

We hebben het hier niet gehad over een tweede waarnemer B die weer een snelheid t.o.v. A heeft, en hoe die de fotonen dan weer ziet. Daar gaat het tweede deel over (ook heel simpel, trouwens) maar dat is hier niet relevant.

Zie je echt nog niet dat wat hij schrijft strijdig is met wat jij beweerde?
Hij komt op een verwijderingssnelheid c√2, groter dan de volgens jou maximaal mogelijke waarde c.
Gast

Niet beweerde, maar beweer. Maar ok.
HansH

Xilvo schreef: do 28 okt 2021, 11:15
Precies wat jij zelf hier eerder hebt gedaan.
Je liet twee "schepen" reizen met snelheden c-delta en c-2.delta. Dat zijn snelheden t.o.v. een "stilstaande" waarnemer.
Die ziet dus een verwijderingssnelheid delta.
Maar als hij gaat berekenen met welke snelheid een waarnemer op één van de schepen het andere schip ziet bewegen, dan komt hij op 1E8 m/s = c/3, mits delta niet te groot is. Dat is dan de onderlinge snelheid.
ik weet niet of we het over hetzelfde hebben.
ik bedoel dit:
licht3
licht3 702 keer bekeken
voor licht wat van mij af beweegt meet ik een snelheid c/2
voor licht wat naar mij toebeweegt meet ik snelheid oneindig, immers het licht zoals de bron dat uitzendt komt gelijktijdig aan met het licht dat vanaf bv 10 meter mij bereikt.
dus als ik de laserpuls kan zien vanwege reflexies onderweg dan maakt het nogal wat uit onder welke hoek het licht gaat voor wat ik aan snelheid denk te zien.

Terug naar “Relativiteitstheorie”