De lichtstraal gaat welliswaar met c, maar dat wil nog niet zeggen dat de waarnemer het ook zo ziet.
Nou, dus wel. Op die, destijds postulaat (ik ben van mening dat het tegenwoordig wel als bewezen beschouwd mag worden) is de gehele relativiteitstheorie gebouwd.
Hoe lang zo'n laserstraal is of hoe lang het duurt dat je die ziet in dit geval (hij komt recht op de waarnemer aan) hangt er maar net vanaf hoelang de laser aan staat.
Dus als iemand vanaf de maan je zit te klieren met zo'n laserpistool en hij drukt hem 1 nanoseconde in, dan komt hij een seconde later aan en zie je het één nanoseconde. Drukt hij hem een seconde aan komt hij een seconde later aan en zie je hem gedurende een seconde drukt hij hem een minuut in lomt hij een seconde later aan en duurt het geklier een minuut etc etc.
Als die laser je ogen mist en langs je heen gaan zie je dus een lengte (in een mist oid .. rook) van de laserstraal.
Stel dat er nu twee astronauten, op diezelfde afstand en een hoek van één graad met jou maken, het op jouw gemunt hebben met die (extreem goede) laserpistolen dan geldt precies hetzelfde alleen ipv één laserstraal heb je twee. En als jij dan terug gaat "laseren" en houdt ze een seconde ingedrukt, terwijl een astronaut op hetzelfde moment in dat stelsel een seconde jou "belaserd" en de ander extreem kort zijn vollega zou "belaseren" (weet zo niet hoe kort) zou een waarnemer op afstand (maar in hetzelfde stelsel) een kortstondige driehoek van licht zien ontstaan (moet wel enorm goed getimed worden).
Alle waarnemers zien/meten dezelfde snelheid!
Beetje een fantasierijke "uitleg", maar zo zou je wat kunnen redeneren.
Uhm .. naja dat is het wel, maar misschien begrijp ik je vraag niet goed (had ik vanmiddag wel meer moet ik zeggen).
Oja, stel je mist de vervelende astronauten, dan zullen de laserstralen constant met dezelfde snelheid van mekaar verwijderd worden. Zolang ze niets tegenkomen, in een vlakke ruimtetijd. Voor een waarnemer in een ander stelsel kan de hoek en daarmee de "verwijderingssnelheid", zoals het nu maar gedoopt is, veranderen. Maar de snelheid van de laserstralen niet.
Edit: je hebt tegelijk met mij gereageerd zie ik, maar hopelijk maakt het laatste het wat duidelijk?
Ipv fotonen kun je evengoed lichtpulsen of laserstralen gebruiken .. voor die "verwijderingssnelheid".