OOOVincentOOO schreef: ↑do 07 okt 2021, 17:03
De drempel laag en de inhoud bepalende met respect zonder doordrammen.
Hoe kan je een gezonde discussie voeren? Volgens mij dient een onafhankelijk moderator in te grijpen dat het geen doordrammen wordt (ping pong of ja/nee spelletje).
Het valt mij op dat vaak op wetenschappelijk georiënteerde forums enthousiaste mensen iets:
Bekritiseren:
Wat mij opvalt zijn dit enkele varianten:
- Mensen die bestaande theorie bekritiseren.
Voorbeeld: SRT klopt niet, snelheid licht is niet constant, π=3.144... en 0.999...≠1
Motief: Twijfelen aan regels/definities. Hoop vinden dat niet alles deterministisch is?
- Mensen bekritiseren om hun opvatting.
Voorbeeld: π=3.141... omdat dat zo bewezen is. SRT klopt omdat bewijs ...
Motief: Graag structuur en orde vinden in de wereld. Stabiliteit en rust vinden in structuur?
- Algemeen kritiek geven.
Voorbeeld: Onderwerp is "Waarom is de lucht is blauw". Kritiek: "Neptunes is ook blauw" en "Waarom is er weinig blauw in de natuur/biologie?"
Motief: Aansporen tot reflectie. Wantrouwen collectieve groepswerking?
Alle typen zijn uitersten. Dit eindigt vaak in oneindige dialogen alleen maar:
bekritiseren.
Kennis en ervaring/gevoel/intuïtie:
Volgens mij is het volgende de oorzaak van slechte dialogen:
- Ik denk iets te begrijpen.
Weet en begrijp ik daad zeker wat ik vertel?
Van mijn eigen ervaring/gevoel/intuïtie naar iets rationeel.
- Ik denkt iets te kunnen uitleggen.
Beheers ik de stof dusdanig echt iets te kunnen uitleggen ongeacht wie?
Van iets rationeel naar analogen/inleven/intuïtie.
Mijn visie:
Voor een gezonde dialoog dien ik zelfkritisch te zijn over wat ik
NIET weet. Als ik kritiek geef dien ik de ander en zijn onderwerp goed te begrijpen. Dit lukt mij ook niet altijd (zoals begin deze maand
). Volgens mij is het terecht dat een (onafhankelijk) moderator ingrijpt wanneer iets in doordrammen veranderd.
Spanningsveld:
Verder denk ik dat een gezond spanningsveld tussen deze typen het leven/forum interessant maakt. Een kritiek en ja/nee spel ontstaat indien men
NIET realiseert wat men
NIET weet (twee ontkenningen! goed lezen
).
Soms is het beter eerst te:
studeren en
vragen stellen als men de stof beheerst kan men
kritiek geven. Of het nu gaat om
uitleg te geven of een
stelling in te nemen.
Ingrijpen van een (onafhankelijk) moderator in functie is volgens mij nodig indien de drie kritiek motieven niet open staan voor elkaar.