Ik weet niet of deze vraag als eens is langs geweest, kon het zo snel niet vinden.
Als een sterke lichtpuls ontstaat die in staat is de omgeving de doen oplichten door bv het aanwezige gas dan is het interessant te weten hoe je dat verschijnsel vanaf aarde waar zou nemen.
Stel je een bolvormige ster explosie voor met een ster op 1 lichtjaar vanaf ons. Je zou dan kunnen denken dat je een bolvormige uitbreiding ziet van het licht rondom de ster alle kanten op. Maar als ik er even verder over nadenk dan kan dat volgens mij niet omdat je als het ware terugkijkt in de tijd.
Dus als je de eerste effecten ziet van de explosie dan is het licht via het kortste pad naar ons toegekomen en heeft onderweg het gas verlicht en dat gas heeft ook licht uitgezonden waarvan je uiteindelijk alles tegelijk als eerste op aarde ziet.
op het moment van de ontploffing
volgens mij zie je dan al het licht tegelijk van een stuk ruimte ter grootte van een streep met lengte van 1 lichtjaar na 1 jaar
na 1.25 jaar zie je het licht van een ellipsvormig deel van het heelal
na 1.5 jaar idem, maar dan groter deel
hier een link naar een film van zoiets
klopt mijn idee of heeft iemand opmerkingen of anders?
volgens mij zie je op het filmpje dit heel mooi, nl op het moment van de flits zie je nog geen golven rondom de ster terwijl dat stuk veel dichter bij de ster zit dan de afstand van de ster tot de aarde.