wnvl1 schreef: ↑za 30 okt 2021, 01:08
In artikels over auto's worden vaak koppel en vermogen gerapporteerd. Wat is de relevantie van beiden te rapporteren? Wat mij betreft lijkt vermogen voldoende.
Wat niet gerapporteerd wordt en wat mij wel relevant lijkt is vermogen per kg. Bij renners wordt dat wel gedaan. Pogacar kan bvb. gedurende een zekere tijd 6,7 W/kg trappen. Dat lijkt mij voor auto's toch ook relevant.
Wat ik mij ook wel relevant zou lijken is over welke range van toerentallen een auto een bepaald vermogen kan leveren. Bestaat daar een maatgetal voor?
Cx waarde lijkt mij ook relevant, maar dat wordt dan effectief ook gerapporteerd.
Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar:
Normaal worden zowel maximaal vermogen als het maximale koppel gerapporteerd, in beide gevallen samen met het toerental waarop deze maximaal zijn. Hoewel dit niet direct het antwoord geeft kun je hier wel uit afleiden hoe het koppel c.q. het vermogen tussen beide toerentallen verloopt, en daarmee heb je al een deel van wat je zocht. Je vroeg naar het belang van rapporteren van het maximale koppel naast het maximale vermogen; dat ligt dus hierin.
Vermogen per kg wordt door autofabrikanten niet standaard gerapporteerd, maar komt in autotests wel regelmatig voorbij. Wat fabrikanten wel rapporteren is dat wat er mee samenhangt, namelijk de acceleratie 0-100 en vaak ook 50-80 en 80-120.
Vermogen en koppel worden ofwel op een rollenbank of met een dynamometer direct aan de krukas gemeten, waarbij de laatste methode standaard is voor de door de fabrikanten gerapporteerde getallen. Goed om hierbij in het achterhoofd te houden is dat er inderdaad verliezen zijn in de transmissie, waarbij er verschillen zitten tussen automatische en handmatige versnellingsbakken en tussen twee- en vierwielaandrijving. Dus twee modellen met dezelfde motor kunnen toch wezenlijk anders presteren, en niet alleen door het verschil in gewicht.