Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

beving

Veer met viskeuze demper in een frame met twee stijve massaloze kolommen en een stijve ligger met massa m.
Door een aardbeving vibreert de ondergrond met
versnelling
versnelling 1859 keer bekeken
Frame
Frame 1859 keer bekeken
gegevens
gegevens 1859 keer bekeken
Wat is de maximale uitwijking van de steady state vibraties, aangenomen dat er sprake is van onderdemping en kleine vibratieamplitudes. (<3cm)
De relatieve demping is:
relatieve demping
relatieve demping 1859 keer bekeken
Ik verwacht een maximale uitwijking bij de resonantiefrequentie
frequentie
frequentie 1859 keer bekeken
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.964
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: beving

Die verticale kolommen zijn massaloos. Dus daar kunnen geen horizontale krachten op werken. Dus in de knooppunten kunnen er geen horizontale krachten op inwerken, want dan zouden ze een oneindige hoekversnelling krijgen. Ben ik juist?
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: beving

In de lengterichting wel (F1)
krachten
krachten 1763 keer bekeken
F2 is dan de drijvende kracht die de uitwijking van de ligger bepaald.
F2 is weer afhankelijk van F (dus van de veer-demper eigenschappen en de massa van de ligger)
Het is een 2e orde systeem
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: beving

Dit plaatje geeft de situatie mooi weer.
De ligger verplaatst zich relatief ten opzichte van de ondergrond (x-uA)
relatieve verplaatsing
relatieve verplaatsing 1736 keer bekeken
De bewegingsvergelijking van de ligger moet nu eerst worden bepaald!
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.964
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: beving

Handigste is waarschijnlijk om als vrijheidsgraad te nemen de hoek van demper en veer met de horizontale. Die blijft uiteraard geen 45 graden.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: beving

Ja...zal het voor een dergelijk probleem veel uitmaken (voor kleine relative verplaatsingen) als we in de berekening die 45° meenemen?
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: beving

Volgens mij kan dat prima omdat er een evengrote verplaatsing is naar de andere kant,dus gemiddeld toch 45°
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: beving

voor de relatieve verplaatsing y=x-uA kom ik op:
relatieve verplaatsing
relatieve verplaatsing 1666 keer bekeken
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.964
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: beving

Als benadering voor kleinere verplaatsingen lijkt mij dat te kunnen. Een completere exactere oplossing moet echter ook kunnen. Handig voor het inzicht is om de grond te laten stilstaan en een schijn inertiaalkracht in te voeren op de massa. Ik zal later eens proberen...
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: beving

uitgaande van 45°
bewegingsvergelijking legger
bewegingsvergelijking legger 1599 keer bekeken
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.964
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: beving

ukster schreef: ma 01 nov 2021, 23:06 De relatieve demping is:relatieve demping.png
Ik verwacht een maximale uitwijking bij de resonantiefrequentie frequentie.png
De demping gaat ervoor zorgen dat de maximale uitwijking ligt bij een frequentie die iets kleiner is dan de resonantiefrequentie.

In het algemeen bij

$$\omega = \omega_0 \sqrt{1-2\zeta^2}$$

Daar heb je geen rekening mee gehouden lijkt mij.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.919
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: beving

Klopt!.. de relatieve demping is klein (ζ=0,070676906) en heeft daar dus praktisch geen invloed op.
1
2
3
3 1518 keer bekeken
de maximale uitwijking van de ligger is 14,15cm
dat is een factor 7 groter dan de ondergrond.
4

Terug naar “Klassieke mechanica”