klopt perfect
Code: Selecteer alles
@author: Ukster
"""
import math
import numpy as np
import matplotlib.pyplot as plt
M=4.08407044 #massa (kg)
g=9.8066 #gravity (m/s^2]
v=50 #initiele snelheid [m/s]
ang=0 #hoek [degr] met de x-as
k=0.002431593 #drag factor
angr=math.radians(ang)
vx=[v*np.cos(angr)]
vy=[v*np.sin(angr)]
#drag Force
F=k*v**2
#calculate initial acceleration component x and y
ax=[-(F*np.cos(angr))/M]
ay=[-g-(F*np.sin(angr))/M]
#calculate for time value on the object
t=[0]
counter=0
dt=0.01
x=[0]
y=[100]
while(y[counter]>=0):
t.append(t[counter]+dt)
vx.append(vx[counter]+dt*ax[counter])
vy.append(vy[counter]+dt*ay[counter])
x.append(x[counter]+dt*vx[counter])
y.append(y[counter]+dt*vy[counter])
angr=math.atan(vy[counter]/vx[counter])
#calculatie magnitude of new velocity
vel=np.sqrt(vx[counter+1]**2+vy[counter+1]**2)
F=k*vel**2
ax.append(-(F*np.cos(angr))/M)
ay.append(-g-(F*np.sin(angr))/M)
counter=counter+1
plt.plot(x,y,'r')
plt.ylabel("y (m)")
plt.xlabel("x (m)")
plt.show()
Code: Selecteer alles
@author: Ukster
"""
import math
import numpy as np
import matplotlib.pyplot as plt
M=4.08407044 #massa (kg)
g=9.8066 #gravity (m/s^2]
v=50 #initiele snelheid [m/s]
ang=0 #hoek [degr] met de x-as
k=0.002431593 #drag factor
angr=math.radians(ang)
vx=[v*np.cos(angr)]
vy=[v*np.sin(angr)]
#drag Force
F=k*v**2
#calculate initial acceleration component x and y
ax=[-(F*np.cos(angr))/M]
ay=[-g-(F*np.sin(angr))/M]
#calculate for time value on the object
t=[0]
counter=0
dt=0.01
x=[0]
y=[100]
while(y[counter]>=0):
t.append(t[counter]+dt)
vx.append(vx[counter]+dt*ax[counter])
vy.append(vy[counter]+dt*ay[counter])
x.append(x[counter]+dt*vx[counter])
y.append(y[counter]+dt*vy[counter])
angr=math.atan(vy[counter]/vx[counter])
#calculatie magnitude of new velocity
vel=np.sqrt(vx[counter+1]**2+vy[counter+1]**2)
F=k*vel**2
ax.append(-(F*np.cos(angr))/M)
ay.append(-g-(F*np.sin(angr))/M)
counter=counter+1
plt.plot(x,y,'r')
plt.ylabel("y (m)")
plt.xlabel("x (m)")
plt.show()
Inderdaad heel simpel; zodra y<=0 wordt de snelheid in de y-richting van teken omkeren.
is de snelheid bij inslag niet gelijk aan wortel(Vx^2+VY^2) of ben ik mis. voor wie mijn excel file heeft opgevraagd zijn cellen b 33 b34
Dat klopt. Als het stuiteren elastisch is blijft de absolute snelheid hetzelfde. vx blijft gelijk, de absolute waarde van vy blijft hetzelfde maar die keert van teken om.Rik Speybrouck schreef: ↑zo 31 okt 2021, 17:47 is de snelheid bij inslag niet gelijk aan wortel(Vx^2+VY^2) of ben ik mis.
v y wordt toch in kwadraat gezet is dus direct +Xilvo schreef: ↑zo 31 okt 2021, 17:56Dat klopt. Als het stuiteren elastisch is blijft de absolute snelheid hetzelfde. vx blijft gelijk, de absolute waarde van vy blijft hetzelfde maar die keert van teken om.Rik Speybrouck schreef: ↑zo 31 okt 2021, 17:47 is de snelheid bij inslag niet gelijk aan wortel(Vx^2+VY^2) of ben ik mis.
Klopt. Die verandert ook van teken als vy van teken verandert. Het dalen wordt stijgen.
zal aan low angle toepassing liggen denk ik hoe hoger de hoek hoe verder ik kom in vergelijking met numerieke benadering. Jammer dat die formule niet werkt met lambert w functie. Ik heb ook een file met proportionele weerstand waar je op dezelfde manier moeten werk uiteraard met andere formules en daar werkt het perfect. IK zie het in ieder geval niet.