Bron?
De F-15 vloog in '72 voor het eerst en de F-16 in '74. Maar dat betekend niet dat de F-15 dan ook voor het eerst deze manoeuvres uitvoerde.
Ik vond dit: https://www.hotcars.com/15-facts-about- ... u-to-know/
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Negatieve stabiliteit wordt om andere redenen ook steeds vaker terug in burgerluchtvaart, om geheel andere redenen natuurlijk (ipv maneuverability bij jagers). Zo geeft een voorlijk zwaartepunt veel stabiliteit, nadeel is dat de negatieve lift van het horizontale staartvlak groter moet zijn en het dus uiteindelijk meer geinduceerde weerstand tot gevolg heeft. Een afweging dus die met behulp van computers steeds verder zou kunnen verschuiven.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 17 nov 2021, 17:22
Heeft negatieve stabiliteit toepassingen commerciele luchtvaart (bijvoorbeeld landing presets)?
(of ontwikkelingen in heden of in toekomst)?
Vooral gevechtsvliegtuigen hebben een voordeel bij een negatieve (relaxed) stabiliteit. Het maakt een vliegtuig erg wendbaar. En het is het globale ontwerp dat daar al dan niet bewust voor zorgt. De 'hardware' dus. Want een ontwerp met deze negatieve stabiliteit is een zichzelf versnellend proces en zal in no-time uit controle raken. De F-15 heeft dit niet. Dat heeft vooral te maken met de oorspronkelijke functie. Want hoewel beiden toestellen elkaars missie kunnen uitvoeren is de F-16 in de eerste plaats een gevechtsvliegtuig en de F-15 niet.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 17 nov 2021, 17:22Neem aan hetzelfde als: Relaxed_stability? Worstel door Wiki, maar er komt veel vakjargon voorbij. Heeft F15 ook negatieve stabiliteit?Bladerunner schreef: ↑wo 17 nov 2021, 12:52 De F-16 was bewust ontworpen met een negatieve stabiliteit....
Beetje veel vragen nu:
Als (slecht) hobby modelbouw piloot weet ik dat toestel gevoeliger/instabieler kan maken voor bijv. veranderingen als termiek (zwaartepunt/instelhoek als je weet hoe ). Vlieg af en toe met DLG's, niet goed, maar als je 1 in de 10 worpen termiek vind heerlijk!
Is definitie negatieve instabiliteit: altijd hardware (vast in design) of een soort 'preset' standen in toestel. Mijn gevoel zegt mogelijk beide.
Is F16 (en/of F15) dan de bakermat voor ontwikkeling neg. stab. F-117? Of is er een totaal masterplan/roadmap in ontwikkeling?
(gelezen dat: Lockheed Martin gemeenzame deler is weet niets van IP intellectual property).
Heeft negatieve stabiliteit toepassingen commerciele luchtvaart (bijvoorbeeld landing presets)?
(of ontwikkelingen in heden of in toekomst)?