Nee, de eerste 6 mm sla ik over. Daar gaat het rollen zo traag dat ik er te ver naast zit met meten.
Net nog een trucje bedacht om de glijwrijving tussen roller en sleper te meten. Ik kom daar nog op terug.
Moderator: physicalattraction
Jouw waardes zijn hoger. Maar net als bij wat ik vind zijn de waardes voor "heen" kleiner dan voor "terug".Michel Uphoff schreef: ↑zo 21 nov 2021, 17:11 Jij komt op een beduidend lagere rolweerstand uit, ik ga toch nog eens kijken of ik die apex niet nauwkeuriger kan vaststellen, want dat is een zwakke plek in mijn meetmethode.
Ja, dy/dx, meter per meter.Michel Uphoff schreef: ↑zo 21 nov 2021, 17:11 Die hellingen van jou, wat zijn de parameters? Meter verval per meter?
Wat ik zo snel kan bedenken is een inhomogeniteit of onrondheid van de roller, waardoor het zwaartepunt niet met de rotatie-as samenvalt. De baan is precies twee omwentelingen lang, en stel nu dat vlnr begint met een extra zwieper omdat op 15 uur er een extra massa zit. Die zit bij vrnl ook op 15 uur, maar werkt dan in het begin juist tegen. Maar het moet bepekt blijven tot (veel) minder dan een gram, want anders was het al opgevallen.Maar waarom zou die richtingsafhankelijk zijn?
Ja, dat wordt het eerste testje deze week.Je zou een paar metingen kunnen doen waarbij je de cilinder steeds bijvoorbeeld een kwart omwenteling draait voordat hij aan de rol gaat.
Stomvervelend, maar ik zie niet zo snel een mogelijkheid het te automatiseren.Is het makkelijk de meting te automatiseren? Alsmaar frames tellen wordt snel vervelend, denk ik.
Is dat op basis van mijn 2e reeks grafieken? Die werden bekomen bij een as van 16 mm dik. De doorbuiging daarvan zou maximaal 2,4 µm moeten zijn.frictiecoëfficiënten worden wat hoger maar niet gelijk: 0,000181 en 0,000224