Gebruikersavatar
Jorim
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 5.920
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 15:44

‘Longen van de Stad’ verbeteren luchtkwaliteit Eindhoven

csm_Longen%20van%20de%20stad%205_4f26b9f807[1]
Actieve luchtzuivering op hotspots in steden, zoals bij parkeergarages, kan de fijnstofconcentraties substantieel verlagen. Dat blijkt uit het pilotproject ‘Longen van de Stad’, waarbij in het centrum van Eindhoven het effect van luchtzuiveringsinstallaties in ondergrondse parkeergarages is gemeten.

De luchtkwaliteit voldoet op veel plaatsen in Europa niet aan de advieswaarden van de WHO. Hotspots met notoir hoge fijnstofconcentraties zijn parkeergarages, tunnels en drukke verkeerspleinen. In het drukke verkeer en de dichte bebouwing van sommige steden blijven die fijnstofdeeltjes bovendien lang hangen. Dat is niet goed voor de gezondheid.

Onderzoekers van de TU Eindhoven, ENS Clean Air, Air Liquide en de gemeente Eindhoven hebben de afgelopen jaren met een pilotproject getest hoe de luchtkwaliteit verbeterd kan worden. Hiervoor werd op het Stadhuisplein in Eindhoven een proefopstelling geplaatst die bestond uit een luchtzuiveringsinstallatie die fijnstof verwijderde uit de ventilatielucht van de parkeergarage onder het plein en deze gezuiverde lucht vervolgens uitstootte op het plein. Rondom het plein werden luchtkwaliteitsmetingen gedaan.

"De lokale reductie van fijnstofconcentraties bleek zeer hoog", zegt projectleider Roel Gijsbers van ENS Clean Air in een persbericht. "We zagen dat de gezuiverde lucht uit de parkeergarage zelfs minder fijnstof bevat dan de lucht boven de grond normaal al heeft. De garage wordt hierdoor netto dus een luchtzuiverend element in de stad."

Naast aantonen dat dergelijke luchtzuiveringsinstallaties de luchtkwaliteit kunnen verbeteren, heeft dit project ook betere computermodellen opgeleverd die de effecten van luchtzuiveringsinterventies virtueel kunnen bepalen. Het resulterende rapport over het project bevat toepassingsaanbevelingen en een onderzoek naar kosteneffectiviteit.

Bron: TU/e via Technisch Weekblad

Terug naar “Wetenschappelijk Nieuws”