Zijn er verschillende waardes gebruikt of zijn er oude waardes in dit bestand achtergebleven?massa sleper: 4,7 gram
diameter sleper: 6 mm
massa roller: 746,4 gram
//
Massa sleper: 4,3 gram, diameter 6 mm
Massa stalen roller: 746 gram
Moderator: physicalattraction
Zijn er verschillende waardes gebruikt of zijn er oude waardes in dit bestand achtergebleven?massa sleper: 4,7 gram
diameter sleper: 6 mm
massa roller: 746,4 gram
//
Massa sleper: 4,3 gram, diameter 6 mm
Massa stalen roller: 746 gram
Ja, helemaal fantastisch waterpas stond het geheel niet, maar wel ruim binnen de 1/100 mm per meter. Het scheelt maar heel weinig.Eindsnelheid vrnl is hoger dan vlnr.
Dat zou kunnen als ik een drieklauwplaat had gebruikt. Maar zo slijp je niet dit soort precisie assen, dat doe je tussen de centers, zie dit:Kan het zijn dat een zijde van roller vervormd is door de drie klemmen van draaibank?
Ja, maar ik moet nog even zien of die oscillaties binnen de meetfout vallen.Gemiddelde snelheid als functie afstand laat oscillaties zien
Dat ga ik proberen, dit is gefit aan de posities.Michel Uphoff schreef: ↑vr 26 nov 2021, 22:47 Ik hoop dat Xilvo zijn theoretische model er eens langs wil halen, en dan met name langs de veel gevoeliger snelheidsgrafiek.
Met wat voor camera en op hoeveel frames per seconde (fps) film je nu?Michel Uphoff schreef: ↑vr 26 nov 2021, 22:47 [edit] Een frame meer of minder (dat is de meetfout) geeft een grotere afwijking dan de niet samenhangende hobbels in de grafiek, dus die zijn waarschijnlijk meetartefacten.[/edit]
Erg indrukwekkend en mooi hoe alles gemeten en opgesteld word. Complimenten!Michel Uphoff schreef: ↑vr 26 nov 2021, 22:47 Ja, maar ik moet nog even zien of die oscillaties binnen de meetfout vallen.
[edit] Een frame meer of minder (dat is de meetfout) geeft een grotere afwijking dan de niet samenhangende hobbels in de grafiek, dus die zijn waarschijnlijk meetartefacten.[/edit]
Dat ga ik dus doen, en open daarvoor een nieuw topic.Dus ik ga komende dagen maar nog eens meten (desnoods via interferometrie) of de assen doorbuigen onder de last van de verplaatsende roller, en hoeveel.