of het zonder een frequentieregelaar opgelost kan worden hangt van het detailgedrag van de motor af. zolang er voor elke spanning (of faseaansnijhoek zoals jij laat zien) een stabiel toerental optreedt kun je het realiseren. Of dat lukt kan ik vaanf hier niet beoordelen, dus zul je zelf moeten meten. In het algemeen zal men niet snel dit soort frequentieregeling toepassen vanwege de complexiteit. alhoewel in drones is het standaard, dus zo complex is het nu ook weer niet. mbt de getallen die jij geeft neem ik even aan dat dat de tijdconstantes zijn van de PD in secondes. I_Limit = 1500baggeraar schreef: ↑zo 12 jul 2020, 09:40 Dat het dus alleen met een frequentieregelaar is op te lossen lijkt dus niet te kloppen.
Mijn vraag is nu welke instelling ik welke kant op moet veranderen rondom het knikpunt.
Pz = 2,8
Iz = 1,1
Dz = 1,1
I_Limit = 1500
kI = 0,1
(fakt = 1,8)
Deze waardes zijn mogelijk nog te verbeteren, daar had ik vorige week geen zin meer in toen ik ontdekte dat de motor met slechts 3 V verschil meteen helemaal inkakte. tussen 400 en 600 regelde het goed (onbelast)
<<modknip>>
kI = 0,1
(fakt = 1,8) kan ik zo even niet plaatsen zonder meer details van jouw regelaar te kennen. Dat geldt ook voor de tijdconstantes. Daarvoor moet je alle gegevens hebben inclusief die van de motor en dan een regellus opschrijven en die doorrekenen op gedrag zoals stapresponsie etc.
Een aan/uit regeling is wat dat betreft veel simpeler zoals al door anderen aangegeven, dus persoonlijk zou ik daarmee beginnen en kijken of dat werkend te krijgen is zonder dat er iets heel warm wordt of. De vraag is ook hoeveel je het gemiddelde toerental wilt terugregelen. als dat bv naar 20% moet dan kun je bv 1s aan en 4s uit doen. dat lijkt me qua brandstof gelijkmatigheid wel voldoende. en met 20% dutycycle op 230V zal de motor niet heet worden.