tuander schreef: ↑di 14 dec 2021, 02:28
Vervolgens (veel minder werk) heb ik een bewegende waarnemer gekozen R'' met delta v = 1. Vervolgens de impulsen uitgerekend, en de kinetische energieën. De kinetische energieën opgeteld zijn niet meer hetzelfde als de chemische energie die er in gestopt is. En de impulsvergelijking klopt ook niet meer.
Goed dat je eens gaat rekenen, misschien begrijp je dan de zaak beter.
Je berekening is correct wat betreft de energie
De impulsen hebben een teken, daar maak je een fout. In het linker stelsel was en blijft de totale impuls nul.
Zoals ik (al een paar keer!) eerder schreef, een waarnemer in een ander inertiaalstelsel ziet andere energieën, andere impulsen. Maar die ziet ook behoud van impuls vanuit zijn stelsel en die ziet dezelfde energie
verandering.
De total energie in het linker stelsel was nul voordat de chemische energie vrijkwam, 930 J erna.
De totale energie in het rechterstelsel was ½(m
L+M
R) 1
2= 437 J, erna 1367 J.
Het verschil is weer 930.
tuander schreef: ↑di 14 dec 2021, 02:28
Verder valt me op dat teksten in het topic lijken te zijn veranderd, en tijdstempels ook. Dat zou bij mij niet zo vreselijk worden gewaardeerd. Weet iemand wat er aan de hand is? Is er gemodereerd door iemand?
Ik zie geen wijzigingen. Welke meen jij te zien?
Opmerking moderator
Even in functie als moderator: Een moderator zal nooit teksten in berichten van anderen veranderen zonder duidelijk kenbaar te maken dat dat gebeurd is. Doorgaans is dat alleen het verwijderen van een ongepaste opmerking wat dan duidelijk wordt omdat er iets als <<modknip>> komt te staan. Of een heel bericht wordt verwijderd.
Tijdstempels kunnen, voor zover ik weet, al helemaal niet aangepast worden.