Moderator: physicalattraction
nee ik bedoel wel synchrone motor. die synchrone motor die ik bedoel heeft permanente magneten in de rotor. synchrone motoren met rotor bekrachtiging kan ook, maar dat zul je bij elektrische auto's niet tegenkomen omdat sleepringen weer onnodige slijtage geven, storing via vonken en ingewikkelder constructie.
zie ook speciaal 'Back EMF' zie vooral rond 5:30 'low reluctance state' rond 6:50 maken ze de combinatie met permanente magneten.HansH schreef: ↑ma 01 nov 2021, 05:13 [dat IPM-SynRM maakt juist gebruik van dat effect bij hoge toerentallen omdat dan door de gelaagde structuur het magneetveld in de rotor verdraait en dan meer via de luchtspleten gaat lopen (dat zijn die gecurvde inkepingen) en via de luchtspleten wordt het magneetveld dan verzwakt en wekt minder flux op in de stator en daardoor minder hysterese verliezen. met alleen een magneet in de rotor zou je anders bij hoge toerentallen veel te veel spanning moeten maken in de stator met dus die hogere hysterese verliezen.
Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar:wnvl1 schreef: ↑za 30 okt 2021, 01:08 In artikels over auto's worden vaak koppel en vermogen gerapporteerd. Wat is de relevantie van beiden te rapporteren? Wat mij betreft lijkt vermogen voldoende.
Wat niet gerapporteerd wordt en wat mij wel relevant lijkt is vermogen per kg. Bij renners wordt dat wel gedaan. Pogacar kan bvb. gedurende een zekere tijd 6,7 W/kg trappen. Dat lijkt mij voor auto's toch ook relevant.
Wat ik mij ook wel relevant zou lijken is over welke range van toerentallen een auto een bepaald vermogen kan leveren. Bestaat daar een maatgetal voor?
Cx waarde lijkt mij ook relevant, maar dat wordt dan effectief ook gerapporteerd.
Bij de tesla motor zal de opgewekte spanning (Back EMF) niet recht evenredig zijn met het toerental (frequentie) zoals bij een standaard synchrone motor maar wel toenemen met het toerental. En omdat je ook het koppel wilt definieren zul je naast de frequentie ook nog de juiste spannings amplitude moeten maken om het gewenste koppel te maken bij de gewenste fasehoek tussen draaiveld en rotor. en die fasehoek bepaalt ook weer de Back EMF en met veel BackEMF krijg je bij hoge toerentallen meer ijzer verliezen (hysterese en eddy). Er zal dus maar een beperkte range voor optimale instelling zijn van spanning en frequentie om optimaal efficient te blijven bij het gevraagde koppel.