Als een flesje met een bodempje water in de zon staat vormt zich op de binnenwand condens, maar niet overal. Waar precies, en waarom? Ik had de indruk dat de condens zich vooral aan de zonzijde vormt, niet aan de andere kant, de "nietzonzijde". Daarom heb ik drie flesjes in de zon gezet, CO = coca cola, SR = spa rood, SB = spa blauw, gevuld met een bodempje kraanwater. Na een kwartier heb ik een foto gemaakt, de condensplaatsen genoteerd, en de temperatuur van de condens (en van het bodempje water) gemeten met een infraroodthermometer. De temperaturen zijn in de buurt van 30°C, dan is λmax = 10 μm volgens de wet van Wien. De penetratiediepte daarvan in water is in de orde van 0,1 mm, de temperatuur van het bodempje water en van een oppervlak met condensdruppeltjes is dus goed te meten met de infraroodthermometer.
De gemeten temperatuur van het bodempje water was 35°C, en van de wanden met condens 30°C (welke condensplaats bleek niet uit te maken). De omgevingstemperatuur in de schaduw was 20°C.
Condens in drie flessen. Links: na 15 min, midden: SR-flesje na 30 min. Symbolen: + condens, 30°C; - geen condens.; * condensloze smalle midden van de SR-fles. Temperatuur van het bodempje water in elke fles 35°C
De flesjes gaven verschillende resultaten. In het colaflesje ontstond geen condens. In het SB-flesje ontstond uiteindelijk overal condens (eerst boven, later ook beneden), zonder verschil tussen zon- en nietzonzijde. In het SR-flesje ontstond de condens eerst boven aan de zonzijde, later ook boven aan de nietzonzijde, en pas later een beetje aan onderste helft.
Voorlopig vraag ik me af of dit te verklaren is met een circulatie van lucht in de fles, en of dat bijvoorbeeld type A of B is.