- maneet 1532 keer bekeken
Er vanuitgaand dat de paper klopt, dan kan je wel de richting van de stroom in het horizontale vlak beredeneren. Maar niet het potentiaal verschil. Dan kom ik terug op mijn eerdere bedenking heeft een elektrostatisch potentiaalverschil betekenis? Is het dan niet zo dat het elektrisch veld niet exact is en dat het potentiaal verschil afhangt van de gevolgde weg? Vergelijk het met arbeid of warmte in de thermodynamica dat zijn ook geen potentiaalfuncties.
Ik denk dat onder de tiewrap een stroomlus is gemonteerd. Als de magneet daar passeert genereert hij een inductiespanning die van teken wisselt. Dat is wat de voltmeter, die de inductiespanning van de stroomlus meet, vermoedelijk laat zien.
Dat is interessant. Ze verkrijgen een formule voor de terminale valsnelheid \(v=\frac{1024}{45} \frac{mg\rho a^{4}}{w\mu_{0}p^{2}}\), uitgaande van de gedachte dat in de evenwichtssituatie de zwaarteenergie die de magneet verliest, vrijkomt als warmteontwikkeling van de twee wervelstromen. Mijn samenvatting: \(mgv = I_1^{2}R + I_2^{2}R\), waarbij \(R=\frac{\rho \cdot 2\pi a}{wb}\).Deze onderzoekers hebben wat vereenvoudigende berekeningen gemaakt op basis van een magnetische dipool met de volledige lading op de boven en onderkant van het cilindervormig magneetje. Experimenten komen redelijk goed overeen met zijn theorie. http://www.if.ufrgs.br/~levin/Pdfs.dir/AJP000815.pdf
Toch wel. Modelleer zo'n circulaire stroom als een stroomkring met 100 spanningsbronnetjes afgewisseld met 100 weerstandjes. Tussen nummer 25 en nummer 75 meet je dan dezelfde spanning als tussen nummer 0 en nummer 50.
...en dan ook tussen nummer 50 en nummer 100 (= nummer 0).Jan van de Velde schreef: ↑do 30 dec 2021, 13:57 Toch wel. Modelleer zo'n circulaire stroom als een stroomkring met 100 spanningsbronnetjes afgewisseld met 100 weerstandjes. Tussen nummer 25 en nummer 75 meet je dan dezelfde spanning als tussen nummer 0 en nummer 50.
lijkt mij: