>> Zal de magneet niet volkomen tot stilstand komen, in een supergeleidende buis? <<
Dat zou een doorslaggevende proef zijn. Helaas heb ik geen cryolab, maar zou dat al niet ergens een keer getest zijn?
$$\oint \vec{E}\cdot d \vec{s}=-\frac{d \Phi_B}{d t}$$
In de paper staat dat de stroom voornamelijk dwars op de as van de koperen buis stroomt. Dan gaat een weerstandsloze verbinding tussen boven en onder niet veel uitmaken.jkien schreef: ↑do 30 dec 2021, 17:01 De vraag die onder andere speelt is of de magneet permanent bovenaan de pijp blijft hangen, of dat hij naar beneden valt waar hij de laagste energie heeft. Ik moet erbij zeggen dat ik aan een pijp met een retourleiding denk, die boven- en onderkant van de pijp weerstandsloos met elkaar verbindt.
Ik zie niet waarom. In de koperen buis moet de stroom op gang gehouden worden omdat hij door dissipatie uitdooft.
De snelheid van de zakkend magneet is peanuts vergeleken met de lichtsnelheid.
Volgens mij is dat juist onmogelijk.
Waar het me hier om gaat is dat er een neerwaartse kracht op de elektronen wordt uitgeoefend zonder dat er aanvankelijk een opwaartse kracht op de elektronen tegenover staat (als de pijp en de retourleiding weerstandsloos zijn). Dan gaan alle vrije elektronen in de pijp omlaag versnellen, wegens F=ma, tot er eventueel een evenwichtssnelheid bereikt wordt, de verticale driftsnelheid van de elektronen. De magneet gaat mee omlaag tot hij de bodem van de pijp bereikt.wnvl1 schreef: ↑do 30 dec 2021, 18:09In de paper staat dat de stroom voornamelijk dwars op de as van de koperen buis stroomt. Dan gaat een weerstandsloze verbinding tussen boven en onder niet veel uitmaken.jkien schreef: ↑do 30 dec 2021, 17:01 De vraag die onder andere speelt is of de magneet permanent bovenaan de pijp blijft hangen, of dat hij naar beneden valt waar hij de laagste energie heeft. Ik moet erbij zeggen dat ik aan een pijp met een retourleiding denk, die boven- en onderkant van de pijp weerstandsloos met elkaar verbindt.
Ik begrijp niet waarom die retourleiding nodig is, verschil zou maken.jkien schreef: ↑do 30 dec 2021, 22:17 Waar het me hier om gaat is dat er alleen een neerwaartse kracht op de elektronen wordt uitgeoefend zonder dat er een opwaartse kracht op de elektronen tegenover staat (als de pijp en de retourleiding weerstandsloos zijn). Dan gaan alle vrije elektronen in de pijp omlaag versnellen, wegens F=ma, tot er eventueel een evenwichtssnelheid bereikt wordt, de verticale driftsnelheid van de elektronen. De magneet gaat mee omlaag tot hij de bodem van de pijp bereikt.
In een ander artikel (Donoso) wordt afgeleid wat de tijdconstante is waarmee de snelheid van de magneet nadert naar de terminale snelheid.Als je de magneet naar beneden gooit, dan moet die cirkelvormige stroom steeds in een lager gedeelte van de koperen buis opgestart worden. Dat vergt tijd. Gaat dat snel genoeg of net te traag?
Dat de magneet dezelfde snelheid als de elektronen bereikt begrijp ik niet. vterminal wordt toch nul?jkien schreef: ↑do 30 dec 2021, 22:40
\(v(t) = v_{terminal} (1 - e^{-t/\tau}) \)
\(v_{terminal} = mg/k\) en \(\tau = m/k\)
\(k= \frac{45 \pi^2}{64} \sigma w \mu^2 / a^4\)
\(\mu\) magnitude of the magnetic dipole moment of the falling magnet, \(\sigma\) conductivity, \(a\) inner radius of pipe, \(w\) wall thickness. (Ik heb hier de letter \(w\) gebruikt i.p.v. de \(e\) uit het artikel vanwege de figuur die je in dit topic plaatste uit het andere artikel).
Weerstand nul betekent \(\sigma = \infty\), \(k = \infty\), en \(\tau = 0\). De terminale snelheid wordt dus instantaan bereikt. De magneet krijgt instantaan dezelfde verticale snelheid als de elektronen.