Onze centrale afzuiging (kast op zolder) doet het nog, maar is niet te bedienen. Hij draait, zo lijk het, continu op de laagste stand. De schakelaar zat vroeger in de keuken (getuige de buren) maar bij ons zit op die plek mooi stucwerk.
Aangezien de afzuiging in de keuken ook niet meer naar zolder gaat maar naar buiten is dat ook niet de meest logische plaats voor een schakelaar. Ik wil liefst onderaan de trap van de eerste verdieping naar zolder een nieuwe schakelaar zetten, dat is naast de deur van de badkamer op de eerste verdieping waar ook de douche zit. In het komende halfjaar wordt de badkamer op zolder gerenoveerd, daar komt dan een ligbad. Beide badkamers en het toilet beneden zijn wel gekoppeld aan de centrale afzuiging. Vanaf de afzuiging naar de plaats van de schakelaar is goed een kabel te leggen (details overbodig).
Ik ben zeker geen elektricien, maar heb wel een goed stel ogen (vooruit, met hulp van bril) en gezond verstand. Ik zie een perilex stekker vanaf een perilex stopcontact naar de afzuigunit gaan. Vanaf het stopcontact gaat een ribbelkousleiding over de vliering naar een centraaldoos die ik kon zien, maar zo 1-2-3 niet bij kon zonder bijzondere capriolen. Ik kon wel het perilex stopcontact openschroeven, daar zag ik:
2 zwarte draden (= schakeldraad)
1 groen/gele draad (= aarde)
1 blauwe draad (= nul)
1 bruine draad (= fase)
Voor zover ik het heb begrepen heb je voor een 3 standen schakelaar 3 zwarte draden en 1 bruine draad nodig, en daar loop ik dus even vast. Ik kan moeilijk zomaar een blauwe draad vervangen door een zwarte
Maak ik een denkfout? Mis ik kennis? Beide zijn zeker logische opties. Maar wat is nu de juiste manier om hier een 3-standen schakelaar op aan te sluiten?