Nog een, unit: lx of lux uit photometrie.
In geschreven teksten makkeljik verwarring
\(x\) en
\(\times\). Dat lees je op Wiki terug historisch gezien. Bij het programmeren op computers is geen onderscheid tussen decimaal . en maalteken . lijkt mij logisch dat * gebruikt word daar x als variabele naam gebruikt kan worden.
Sinds 4 jaar werk ik in Duitsland. Mijn computer is ingesteld op Engels net zoals thuis. De laatste jaren doe ik nogal programmeerwerk mb.t. tot dataanalyse. Ik zou het erg verwarrend vinden in programmeertaal een komma te gebruiken (ik weet niet eens of de IDE hiermee overweg kan en niet veel zin om een testje te doen met regional settings.)
Ik gebruik de laatste tijd systematisch een punt als seperator. Hoewel het Duiste toestenbord een komma heeft bij het alphanumerieke deel. Dat werkt nogal verwarrend. Hoewel ik eigenlijk een komma zou moeten gebruiken.
Het
\(\times\) teken gebruik ik veelal om een rechthoek aan te duiden. Bijvoorbeeld: 1360
\(\times\) 1024 [pixels]. Inderdaad in gevallen waar ik denk dat het duidelijker overkomt voor iedereen (ook voor mensen met minder numerieke ervaring). Data moet intuitief overkomen voor iedereen. Dat stel ik als doel bij mijn analyses (onder de motorkap is wat anders
met solide stats etc.).
Trouwens plaats ikzelf nu meestal eenheden tussen "klammern". Bijvoorbeeld: 10 [m/s]. Maar dat is een ding van mijzelf volgens mij. Vind ik netter en duidelijker uitzien.