Moderator: physicalattraction
In de natuurkunde wemelt het van speculatieve natuurfilosofie die niet empirish toetsbaar is.Professor Puntje schreef: ↑za 12 feb 2022, 23:50 Wiskunde is op zich niet erg, maar het wordt een probleem als de eis van empirische toetsbaarheid niet langer serieus wordt genomen. Dan ontaardt het in speculatieve natuurfilosofie. En ook dat is op zich niet erg, maar dan dient men dat niet te presenteren als natuurkunde.
Maar over de Schrödingervergelijking kun je precies hetzelfde zeggen!Professor Puntje schreef: ↑vr 11 feb 2022, 21:53 Die uitzondering voor de instorting van de golffunctie wordt veel te gemakkelijk gemaakt. Kijk eens om je heen, hoeveel processen vinden daar plaats waarbij de golffunctie ongemoeid wordt gelaten?
Nee, dat is helemaal niet de vraag, en het feit dat jij deze opmerking plaatst wil alleen maar zeggen dat je geen flauw idee hebt van wat 'behoud van informatie' eigenlijk betekent.Professor Puntje schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:19 Of behoud van informatie rechtstreeks uit de Schrödingervergelijking volgt is ook nog maar de vraag
Een deeltje dat de waarnemingshorizon van een zwart gat passeert. Hoe dat proces precies beschreven wordt, daar heb ik geen verstand van. Dat mag je aan Hawking vragen.Professor Puntje schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:19 Vraag: welke sterrenkundige processen kunnen beschreven worden als plaatsvindende tussen twee instortingen van de golffunctie?
Daar hebben we dan allebei geen verstand van en daarmee is het geen goed voorbeeld.Math-E-Mad-X schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:41Een deeltje dat de waarnemingshorizon van een zwart gat passeert. Hoe dat proces precies beschreven wordt, daar heb ik geen verstand van. Dat mag je aan Hawking vragen.Professor Puntje schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:19 Vraag: welke sterrenkundige processen kunnen beschreven worden als plaatsvindende tussen twee instortingen van de golffunctie?
Tja, als je op zoek bent naar een proces waarbij zowel de quantum mechanica een rol speelt, als de algemene relativiteitstheorie (een "sterrenkundig proces") en het moet ook nog eens begrijpelijk zijn voor de deelnemers op dit forum, dan maak je het me natuurlijk volstrekt onmogelijk om met een goed voorbeeld te komen.Professor Puntje schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:52Daar hebben we dan allebei geen verstand van en daarmee is het geen goed voorbeeld.Math-E-Mad-X schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:41Een deeltje dat de waarnemingshorizon van een zwart gat passeert. Hoe dat proces precies beschreven wordt, daar heb ik geen verstand van. Dat mag je aan Hawking vragen.Professor Puntje schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:19 Vraag: welke sterrenkundige processen kunnen beschreven worden als plaatsvindende tussen twee instortingen van de golffunctie?
Dat is tenminste een duidelijke definitie. Daarbuiten zie ik de discussie een beetje verzanden in iets waar we niet veel mee kunnen.Math-E-Mad-X schreef: ↑ma 14 feb 2022, 15:39
Behoud van informatie betekent dat we, gegeven een bepaalde toestand, terug kunnen rekenen hoe die toestand er een tijd geleden uitzag (er is dus geen informatie verloren gegaan tussen de oude toestand en de huidige toestand).