Professor Puntje schreef: ↑ma 14 feb 2022, 18:21
Het is vechten tegen de bierkaai. Vroeger kwam de instorting van de golffunctie van pas om het revolutionaire karakter van de kwantummechanica te demonstreren, maar tegenwoordig is 't "het behoud van informatie" wat de klok slaat. De instorting van de golffunctie past niet meer in dat plaatje en dus wordt dat nu afgedaan als een onbetekenend detail, of men verzint andere manieren zoals parallelle universa om de zaak recht te breien. Ook krijgen we iedere keer weer te horen dat volgens de klassieke fysica alles altijd deterministisch verloopt hoewel dat aantoonbaar onjuist is. Maar ook dat heb ik hier al vaker aan de kaak gesteld.
Beste,
Ik vrees dat dit allemaal een beetje van de pot is gerukt:
Behoud van informatie is, net zoals het relativiteitsprincipe een erg fundamenteel gegeven in de fysica.
Behoud van informatie dateert reeds van in de tijd van Laplace.
De informatieparadox stamt uit de jaren 80, das toch ook al 40 jaar.
De instorting van de golffunctie is altijd al een foute voorstelling geweest, en ontstaan omdat de prille quantummechanica zo revolutionair was dat niemand goed wist hoe het in elkaar zat. Los van hoe je het noemt wat er gebeurt als je een meeting uitvoert op de quantumstaat van een deeltje, dan noch wordt er (momenteel) geen schending van het informatiebehoud beschreven. Toen de term nog gangbaar was , sprak niemand van de informatieparadox. Dus de term golfinstorting is niet opzij gezet omdat het niet in het plaatje van behoud van informatie paste.
Alle klassieke fysica is naar dat ik weet deterministisch, graag een tegenvoorbeeld.