flappelap schreef: ↑zo 20 feb 2022, 09:56
Papabear schreef: ↑za 19 feb 2022, 22:47
Alle vacuum virtualiteit is terug the vinden in Feynman diagrammen van twee wisselwerkende deeltjes...
...die het gevolg zijn van je benadering. Net zoals een stap van 1 m kan worden benaderd met 1/2+1/4+1/8+1/16+... stapjes. Het enige verschil is dat we voor die laatste reeks de uitkomst exact weten.
Nou ja, we gaan hier niet uitkomen. Ik zie domweg niet in wat jouw ontologie toevoegt; ik zie vooral dat er verwarring mee kan ontstaan.
Jouw ontologie brengt geen verwarring omdat het helemaal niets als echt bestaand toevoegt. Veld fluctuaties. Dat zijn volgens jou wiskundige uitdrukkingen, en die zijn er ook, maar een wiskundige uitdrukking refereert ergens naar. In jouw redenatie zijn ook reeele deeltjes niet echt maar een excitatie van het veld. Althans, de wiskundige uitdrukking die ermee gepaard gaat. Maar een distributie met operatoren als beeld heeft altijd nog iets om op te opereren. De Hilbert ruimte, of de projectieve versie daarvan, heeft betrekking op deeltjes. Reeele deeltjes als een punt bewegend is een misvatting, of dit nu een reeel deeltje is of een virtueel deeltje (gekoppeld aan een Green functie geintegreerd over energie en impulsmoment, als onafhankelijke variabelen in de 4-impuls, in de impuls representatie).
En het lijkt me beter dan in ieder geval iets voor te stellen voor wat echt is dan alleen te stellen om stil te zijn en uit te rekenen. En ik zie de verwarring ook niet zo. Wat is er verwarrend aan om virtuele deeltjes als echt voor te stellen? Dat gebeurt toch ook in het geval van reeele deeltjes? Het is waar dat we ze niet "waar"nemen, maar dat maakt ze niet minder echt. Het is wat lastig misschien ze voor te stellen als niet vooruit of terugwaarts in de tijd bewegend, of met onafhankelijke energie en impuls.
We zullen het altijd oneens blijven...