De Halve Maen op de Efteling is het 'grootste schommelschip ter wereld'. Met een smartphone heb ik de versnelling gemeten tijdens een ritje, en de data later gedownload naar excel. De smartphone meet de versnelling langs de x-, y- en z-as; in excel heb ik de onderstaande grafiek gemaakt van de netto versnelling, \(a = \sqrt{a_x^2+a_y^2+a_z^2}\). De slingertijd is ongeveer 9,0 s, wat correspondeert met een slingerlengte L van 20 m (het gaat me hier niet om de complicatie dat de slingertijd 7% groter is bij een amplitude van ongeveer 60°). Uit de registratie blijkt dat, tijdens de grootste uitwijking, de netto versnelling in het rechter keerpunt 6,4 m/s2 was, en in het linker keerpunt 1,8 m/s2. Ik zat op de derde rij vanaf de achtersteven, niet de juiste plaats voor totale gewichtloosheid.
Hoek α is de uitwijking van het zwaartepunt van de schommel, Z, t.o.v. de verticaal. Hoek β is de uitwijking van de waarnemer W t.o.v. het zwaartepunt. Kun je de hoeken α en β bepalen op grond van de grafiek?
youtube