Als je stilstaat op de grond dan lees je op een accelerometer g af naar beneden. Dat wist ik niet. Ik dacht dat het ingesteld was dat je dan nul zou aflezen.
https://stackoverflow.com/questions/587 ... -interpret
Dan begrijp ik het wel.
Dat is al aan de grafiek te zien, die wijst 1 g aan als de schommel stilstaat. Hoe zou de sensor onderscheid kunnen maken tussen versnelling door bewegen en de zwaartekrachtsversnelling?
maar als je in dat schip zit dan hou je je telefoon waarschijnlijk vlak op de stoel dus is de richting van de gemeten versnelling daarop gebaseerd.
Dan zijn de gegevens dus onvolledig. Maar ik neem aan dat ze niet richting van het mobieltje gaan verdraaien tov de positie in het schip. dus wat ik aangeef lijkt me wel het meest voor de hand liggend.
Niet één richting van de versnelling wordt gemeten maar de totale grootte. Zie eerste bericht.
Hieronder de grafiek van de netto versnelling die W met een smartphone registreert als functie van de tijd, \(a = \sqrt{a_x^2+a_y^2+a_z^2}\).
Ik zat op de derde rij vanaf de achtersteven. Achteraf is mijn ruwe schatting dat α=60° en β=20°.
De plek maakt veel uit. Op de eerste rij bij de achtersteven begin je in het keerpunt te zweven. Op de derde rij is het grappig maar niet spectaculair. Ik heb alleen een registratie van de derde rij.
Ik behoor tot de minder getalenteerde experimentators die de smartphone schuin in de jaszak doen, en die later ontdekken dat het beter kan. Bevreesd voor wegglijden heb ik de telefoon ook niet plat op de stoel gelegd.
als ik kijk hoe mijn Iphone 5s de versnelling geeft dan zie ik het volgende: