Nee, ik heb geschreven waarom je dat resultaat krijgt.
Ja, logisch. Je houdt het zwaartepunt op dezelfde plaats maar maakt het traagheidsmoment heel veel kleiner. Dat zit al allemaal in de berekeningen.
je bent te cryptish, daarom kan ik je niet volgen. sorry. Geeft wat meer details en afleidingen over je berekeningen. dat helpt misschien.en probeer antwoord te geven op de vragen die gesteld worden. Dat help ook
ok en waar moet ik kijklen? probeer jouw redenatie eens in logisch te volgen stappen te beschrijven.
Als ik niet als
Opmerking moderator
Het is de som van het traagheidsmoment van een puntmassa (of een cirkelsegment) op vaste afstand r van het draaipunt en het traagheidsmoment van een staaf met lengte r die aan één kant aan het draaipunt bevestigd is.
vragen:
In dat bericht heb ik het over het schip en de hangers, niet over een puntmassa.
Het moment (koppel) van alle massa samen kun je uitrekenen door al die massa in het zwaartepunt geconcentreerd te denken. Daar was je het toch mee eens?HansH schreef: ↑do 10 mar 2022, 11:50 2) waarom mag je dat zo doen? het slinger effect ontstaat door dat een verdraaiing over een hoek alpha een moment oplevert en samen met het traagheidsmoment levert dat dan een 2e orde differentiaal vergelijking op met als uitkomst de resonantiefrequentie. maar elk punt van de cirkelboog van het schip geeft een andere bijdrage aan met moment afhankelijk van de hoek die die deel massa maakt met de zwaartekracht richting. dus het stuk hoe je vanaf daar tot de differentiaal vergelijking komt mis ik nog in de redenatie.