Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"

lees dus even goed de inputs
Xilvo
Moderator

Ik gebruik een puntmassa waaruit een slingertijd volgt.
In dit bericht heb ik laten zijn dat plausibele massaverdelingen tussen schip en hangers (het lijkt met sterk dat de hangers meer dan 30% van de massa van een met mensen gevuld schip hebben) maar een heel klein verschil in frequentie geven.
Frequentie en uitwijking zijn voldoende om de versnellingen te berekenen.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:14 de praktijk proef die ik gedaan heb zegt toch echt dat dat wel fout is.
Nee, ik heb geschreven waarom je dat resultaat krijgt.
Ja, logisch. Je houdt het zwaartepunt op dezelfde plaats maar maakt het traagheidsmoment heel veel kleiner. Dat zit al allemaal in de berekeningen.
HansH

slinger
slinger 982 keer bekeken
HansH

Xilvo schreef: do 10 mar 2022, 11:18
HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:14 de praktijk proef die ik gedaan heb zegt toch echt dat dat wel fout is.
Nee, ik heb geschreven waarom je dat resultaat krijgt.
je bent te cryptish, daarom kan ik je niet volgen. sorry. Geeft wat meer details en afleidingen over je berekeningen. dat helpt misschien.en probeer antwoord te geven op de vragen die gesteld worden. Dat help ook
HansH

[quote=Xilvo post_id=1167549 time=1646829953 user_id=79897

\(I=m_sr^2+\frac{1}{3} m_h r^2=r^2(m_s+\frac{1}{3}m_h)\)

[/quote]
hoe kom je aan die formule?
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:23
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... of_inertia
HansH

doe je dit als moderator of als lid? als moderator zou je de zaak in een richting kunnen sturen zodat mensen het beter kunnen volgen.
HansH

Xilvo schreef: do 10 mar 2022, 11:25
HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:23
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... of_inertia
ok en waar moet ik kijklen? probeer jouw redenatie eens in logisch te volgen stappen te beschrijven.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:25 doe je dit als moderator of als lid? als moderator zou je de zaak in een richting kunnen sturen zodat mensen het beter kunnen volgen.
Als ik niet als

Opmerking moderator

moderator
schrijf, dan schrijf ik als gewone gebruiker. Dat zou je ondertussen bekend moeten zijn.
Als je dingen niet duidelijk zijn kun je dat vragen. Dan heb je meer goodwill dan wanneer je keer op keer schrijft dat het allemaal niet deugt, waar je dan later weer op terug moet komen.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:28
ok en waar moet ik kijklen? probeer jouw redenatie eens in logisch te volgen stappen te beschrijven.
Het is de som van het traagheidsmoment van een puntmassa (of een cirkelsegment) op vaste afstand r van het draaipunt en het traagheidsmoment van een staaf met lengte r die aan één kant aan het draaipunt bevestigd is.
HansH

ik zeg niet dat het niet deugt wat jij doet, maar ik probeer op een analytische manier tot inzicht te komen en meld dan als er iets is wat niet lijkt te kloppen. dan is het aan jou om met meer uitleg te komen, zodat er een mooi lopend opbouw aan inzicht ontstaat tenninste als je het topic op een efficiente manier wilt laten verlopen. Ik heb er al heel veel gratis energie ingestopt en opbouwende input geleverd met als doel om het overzicht te krijgen waar anderen ook wat aan hebben.
verwijzen naar een internet pagina zonder verdere toelichting is naar mijn idee niet hoe het zou moeten. als ik zo op het werk ook tekeer ga dan wordt ik in ieder geval tot de orde geroepen omdat men meer meedenkendheid verwacht.
Xilvo
Moderator

Sorry, ik raak wat geïrriteerd als je (al twee maal) zegt dat wat ik schrijf fout is terwijl dat niet zo is. Vraag dan wat niet helder is.
HansH

Xilvo schreef: do 10 mar 2022, 11:34 som van het traagheidsmoment van een puntmassa (of een cirkelsegment) op vaste afstand r van het draaipunt en het traagheidsmoment van een staaf met lengte r die aan één kant aan het draaipunt bevestigd is.
vragen:
1) wat bedoel je met som van traagheidsmoment van een puntmassa? een punt massa is immers 1 deeltje dus kun je niet over een som spreken. of bedoel je massa integreren over een cirkelsegment en het resultaat in 1 punt plaatsen?
2) waarom mag je dat zo doen? het slinger effect ontstaat door dat een verdraaiing over een hoek alpha een moment oplevert en samen met het traagheidsmoment levert dat dan een 2e orde differentiaal vergelijking op met als uitkomst de resonantiefrequentie. maar elk punt van de cirkelboog van het schip geeft een andere bijdrage aan met moment afhankelijk van de hoek die die deel massa maakt met de zwaartekracht richting. dus het stuk hoe je vanaf daar tot de differentiaal vergelijking komt mis ik nog in de redenatie.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:50 1) wat bedoel je met som van traagheidsmoment van een puntmassa? een punt massa is immers 1 deeltje dus kun je niet over een som spreken. of bedoel je massa integreren over een cirkelsegment en het resultaat in 1 punt plaatsen?
In dat bericht heb ik het over het schip en de hangers, niet over een puntmassa.
HansH schreef: do 10 mar 2022, 11:50 2) waarom mag je dat zo doen? het slinger effect ontstaat door dat een verdraaiing over een hoek alpha een moment oplevert en samen met het traagheidsmoment levert dat dan een 2e orde differentiaal vergelijking op met als uitkomst de resonantiefrequentie. maar elk punt van de cirkelboog van het schip geeft een andere bijdrage aan met moment afhankelijk van de hoek die die deel massa maakt met de zwaartekracht richting. dus het stuk hoe je vanaf daar tot de differentiaal vergelijking komt mis ik nog in de redenatie.
Het moment (koppel) van alle massa samen kun je uitrekenen door al die massa in het zwaartepunt geconcentreerd te denken. Daar was je het toch mee eens?

Terug naar “Natuurkunde”