Anonymous
Artikelen: 0

Re: zwaartekracht

Ik heb al veel gezocht naar zwaartekracht. Ik heb zo'n 3 school boeken thuis over zwaarte kracht enz. Maar de enige die ik niet begrijp is waarom massa elkaar aantrekken in een ruimte van "niets".

Verder hoe kan licht zich voortplanten in het "niets" als licht zich gedragen als golven? Een golf heef toch medium nodig om zich te kunnen voortbewegen.

Ik heb nog een andere vraag. kunnen we redeneren dat de heelaal zich aan het uitdijen omdat we zien melkweg stelsels van ons af bewegen? is dat niet een foute redenering?

Alvast bedank
Anonymous

sorry, Ik heb nog een vraag.

Als lich geen massa heeft , hoe is het mogelijk dat een zwaarte gat licht aantrekt. de formule luid immers G*M1*M2/r^2

Als M2 is 0 ("massa" van licht), dan is er geen zwaartekracht tussen de zwarte gat en licht. hoe kan de zwartegat het licht naar zich trekken dan?

Dus mijn redenering is dat licht ook massa heeft.

Nu weet ik niet meer wat licht is. :S
Rogier

cheng schreef:sorry, Ik heb nog een vraag.

Als lich geen massa heeft , hoe is het mogelijk dat een zwaarte gat licht aantrekt.
Doordat de formule van Newton (G*m1*m2/r^2) eigenlijk niet klopt: zwaartekracht trekt geen massa aan, maar veroorzaakt een kromming in de ruimtetijd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
peterdevis

Als lich geen massa heeft , hoe is het mogelijk dat een zwaarte gat licht aantrekt. de formule luid immers G*M1*M2/r^2

De formule die u aanhaald is uitgedokterd door Newton en is enkel geldig voor puntmassa 's (een theoretisch begrip), bij lage snelheden en zwakke zwaartekrachtsvelden.

Indien je meer over zwaartekracht wil weten zal je de algemene relativiteitstheorie moeten bestuderen. (Wat best interessant is!).

Deze zal echter jou vraag van WAAROM ook niet oplossen. Een feit is dat niemand weet waarom licht zich in het vacuum voortplant. We kunnen enkel zeggen aan welke wetmatigheden het licht gehoorzaamd.
doemdenker

Massa kromt de ruimte, en ALLES wat zich in die ruimte bevindt volgt de gekromde ruimte, dus ook licht. In de gravitatieformule van Newton staan 2 massa´s zodat massa 1 massa 2 aantrekt en andersom. Dit hoeft niet te betekenen dat iets een massa nodig heeft om aangetrokken te worden en dit betekent eveneens niet dat de gravitatieformule van Newton per see fout is, je kunt um gewoon gebruiken voor 2 massa´s, maar niet voor een massa en een foton.
doemdenker

Een feit is dat niemand weet waarom licht zich in het vacuum voortplant. We kunnen enkel zeggen aan welke wetmatigheden het licht gehoorzaamd.

Het vacuum is gewoon niet leeg maar bevat een elektromachnetisch veld waardoor licht zich voortbeweegt als een golf. Daarom beweegt licht zich door vacuum.
peterdevis

Het vacuum is gewoon niet leeg maar bevat een elektromachnetisch veld waardoor licht zich voortbeweegt als een golf. Daarom beweegt licht zich door vacuum.

Neen, neen licht is dat elektromagnetisch veld dat zich als een golf voortplant. Bij de vraag waarom kun je dan nog wel antwoorden omdat de wetten van Maxwell het voorspellen, maar dan stopt het ook.
doemdenker

Neen, neen licht is dat elektromagnetisch veld dat zich als een golf voortplant. Bij de vraag waarom kun je dan nog wel antwoorden omdat de wetten van Maxwell het voorspellen, maar dan stopt het ook.

Dus waar geen licht is, is geen EM-veld? Ik d8 dat het EM-veld overal was, maar dat het niet overal golfde.
Reinder

DePurpereWolf schreef:Jongens jongens jongens.

Het feit dat de zwaartekracht varieert is geheel te wijden aan de centriputale kracht die op de evenaar een klein gedeelte van de zwaartekracht opheft, hij slingert je ervanaf om het zo te zeggen.

Ik zeg: gebruik de zoekknop van dit forum en zoek op zwaartekracht, want daar staan al genoeg topics van open.
Niet geheel te wijden aan het feit dat de centriputale kracht die op de evenaar een klein gedeelte van de zwaartekracht opheft, afstand heeft er zeker wel mee te maken, anders zou de formule ook niks meer betekenen.
DePurpereWolf

natuurlijk, maar het verschil is gewoon miniem. Sterker nog, de aarde is wat dikker in het midden door juist die centriputale kracht.

Terug naar “Klassieke mechanica”