HansH schreef: ↑zo 03 apr 2022, 06:38
wnvl1 schreef: ↑vr 01 apr 2022, 22:44
In het algemeen is
\(\epsilon\) natuurlijk wel een tensor. In tegenstelling tot xilvo spreek ik dan niet over vacuüm, maar over een anisotroop materiaal. Het gaat dus over iets anders.
$$
\left( \begin{array}{c} D_x \\ D_y \\ D_z \end{array} \right) = \left( \begin{array}{ccc} \epsilon_{xx} & \epsilon_{xy} & \epsilon_{xz} \\ \epsilon_{yx} & \epsilon_{yy} & \epsilon_{yz} \\ \epsilon_{zx} & \epsilon_{zy} & \epsilon_{zz} \end{array}\right) \left( \begin{array}{c} E_x \\ E_y \\ E_z \end{array} \right)
$$
wat stelt precies E en D voor in deze formule? ik ben op zoek naar een formule om via een soortgelijke matrix het verband te berekenen tussen een gegeven c in x richting, y en z richting en de resulterende c in een willekeurige richting.
maar als ik het zo doe dan krijg ik geen waarde maar een nieuwe vector, iets anders dan bedoeld
lichtrichting.gif
de vraag is dus: hoe ziet de formule eruit die dit wel doet?
E is het elektrisch veld en D is de elektrische verplaatsing.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_verplaatsing
Die D wordt vaak gebruikt in de wetten van Maxwell.
Het verband tussen c in x , y en z richting en de resulterende c in een willekeurige richting is wat mij betreft arbitrair. Ik zou zeggen leg een bepaald verband vast en proberen het uit te werken.
Wat betreft de tensor notatie:
Je kan alleen de diagonaal elementen verschillend van nul te kiezen.
In het algemeen kan je dan in
$$
\left( \begin{array}{ccc} \epsilon_{xx} & 0 & 0 \\ 0 & \epsilon_{yy} & 0 \\ 0 & 0 & \epsilon_{zz} \end{array}\right) \left( \begin{array}{c} e_x \\ e_y \\ e_z \end{array} \right)
$$
\(\left( \begin{array}{c} e_x \\ e_y \\ e_z \end{array} \right)\) vervangen door een richting, bvb
\(\left( \begin{array}{c} \sqrt{1/3} \\ \sqrt{1/3} \\ \sqrt{1/3} \end{array} \right)\)
Je bekomt dan de epsilon als vector in de desbetreffende richting. Als je dan de norm neemt, heb je de epsilon in die richting. Dat is het principe. Maar in deze oefening gaat door de andere waarde heen en terug er geen lineair verband zijn, dus deze notatie is wat mij betreft een zijsprong die niet zo relevant is.