Eindmaten (gauge blocks) zijn ultranauwkeurig geslepen en gelepte blokjes gehard staal met zeer nauwkeurige afmetingen. De twee meetvlakken zijn dermate vlak dat er een fenomeen optreedt als je deze vlakken van twee blokjes tegen elkaar drukt (liefst wringend met een draaiende beweging), ze blijven hierna stevig aan elkaar zitten.
Van deze eigenschap van eindmaten wordt heel nuttig gebruik gemaakt. Een kistje eindmaten heeft een hele serie van die blokjes in verschillende diktes, en door een aantal aan elkaar te wringen kan je met grote precisie een bepaalde lengtemaat instellen.
Er is nog veel meer te vertellen over het gebruik van die dingen, maar dat is niet voor hier. Zie daarvoor bijvoorbeeld dit Youtube filmpje:
Mij gaat het hier om de fysica achter dat kleven van deze blokjes. Daarvoor worden drie verklaringen gegeven:
1: Omdat de vlakken zo nauw aansluiten, wordt een vacuüm tussen de vlakken gecreëerd, dus perst de luchtdruk de blokjes tegen elkaar.
2: Omdat er sprake is van enige olie of wat watermoleculen op het oppervlak van de blokjes worden deze door de oppervlaktespanning daarvan aan elkaar 'gelijmd'.
3: Een flink aantal atomen in beide vlakken naderen elkaar zó dicht dat de vanderwaalskrachten (cohesie) een rol gaan spelen.
Algemeen is de teneur dat alle drie de fenomenen een rol spelen. Maar aangezien er nergens echt uitsluitsel wordt gegeven, en er nergens iets wordt gemeten blijft het maar een vage boel.
Ik heb het plannetje opgevat te trachten dit wat beter uit te gaan zoeken, en moet daarvoor een betrouwbare meetopstelling maken.
Ik ben er al mee begonnen, zie het volgende bericht.