Als je de juiste waardes voor de lichtsnelheden gebruikt dan blijft het tijdsverschil nul, ongeacht de wegen.HansH schreef: ↑wo 06 apr 2022, 21:43 dan zie je als je de afstand van de brom S tot ontvanger R laat toenemen dat het tijdsverschil eerst 0 is als je vlak bij s zit als ontvanger, maar als je verder weg gaat dan neemt het tijdsverschil tussen links en rechts toe, maar gaat uiteindelijk naar een vaste waarde die bepaald is door cx.
Je bedoelt omdat je een transversaal veld hebt dat loodrecht staat op de de voortplantingsrichting. Dan zou je evt. wel kunnen zeggen dat je de condensotor 90° draait. Al heb ik daar ook zware bedenkingen bij.
Als je de juiste waardes voor de lichtsnelheden gebruikt dan blijft het tijdsverschil nul, ongeacht de wegen.
@Xilvo,Xilvo schreef: ↑wo 06 apr 2022, 22:16 Als je de stand van de klokken in een zekere richting afhankelijk maakt van de afstand tot de oorsprong, dan vind je een richtingsafhankelijke lichtsnelheid. Waarbij een gesloten kromme altijd c oplevert en verschillende wegen met gelijke weglengte tussen begin- en eindpunt altijd een gelijke reistijd.
Dat lijkt mij niet meer dan een wiskundig aardigheidje zonder betekenis.
Bron: https://physics.stackexchange.com/a/611045physics.stackexchang, Andrew Steane schreef:So is the light moving instantaneously from Mars to Earth? No: it is just like the different clock settings in France and England that I started with. The "clocks" indicated by T have been arranged such that a clock on Mars is ahead of one on Earth. Amazing as it may seem to anyone who watched the Veritasium video, there really is no more to it than that. It is all based on a human decision to refer to the parameter T as "time".
als alpha richting 90 graden gaat (R zit dan ver weg van S) dan lopen AR en BR vrijwel parallel en wordt daarom C3 vrijwel gelijk aan c4. dus als je dan het tijdsverschil tussen heen en weer wilt bepalen dus S-A en S-B dan kan dat om dat het gemeenschappelijke stuk tijd over A-R en B-R eruit valt als alpha naar 90 graden nadert. Dus dat betekent dat je wel degelijk in staat bent om de one way speed of light te meten, als je maar ver genoeg van de bron afzit en haaks op de bron. wat in het filmpje en alle literatuur blijkbaar voor onmogelijk gehouden wordt kan volgens mij op die manier wel.
Volkomen. Ik wil nog een berichtje plaatsen waarbij dat duidelijk wordt.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 06 apr 2022, 23:04 @Xilvo,
Sluit bovenstaande conclusie van jouw aan bij de (intuitive) verklaring op physics exchange, zie hieronder?
Die gedachte heb je mij niet duidelijk kunnen maken omdat die onjuist is.HansH schreef: ↑wo 06 apr 2022, 22:36
Ik bedoel het eigenlijk andersom:
Doordat je het tijdsverschil altijd 0 meet en het feit dat je weet wat het effect zou zijn als de snelheid niet in alle richtingen c zou zijn (die gedachte heb ik nl al 100+ berichten proberen duidelijk te maken) kun je concluderen dat c inderdaad in alle richtingen c is. Datwas namelijk het gene wat in het fiilmpje van et openingsbericht ter discussie werd gesteld. (maar ik val in herhaling)