Mijn laatste bijdrage. Mijn voorstelling is die van het experiment van Melde. Dus: de voorplanting snelheid van een golf bepalen in een gespannen draad.
$$v=\sqrt{\frac{F}{\mu}}$$
Met:
\(\small v\) (m/s) de voorplanting snelheid,
\(\small F\) de spanning (Newton) aan/in de draad bepaald door de massa aan het uiteinde en
\(\small \mu=m/l\) lineaire dichtheid van de draad (kg/m). De lineaire dichtheid, deze is afhankelijk van de draadlengte let op hier gaat het om de massa van de draad zelf, niet het gewicht aan het uiteinde! (denk aan gitaarsnaren dikke en dunne snaren). Zie:
Wiki: String Vibration en
Wiki: Linear Density voor meer informatie.
Om de voortplantingssnelheid te meten dient de totale lengte van de draad bekend te zijn. De lineaire dichtheid kan zo bepaald worden. Veronderstel dat de spanning
\(\small F\) (massa aan het uiteinde constant gehouden word).
Echter indien de materiaal eigenschappen van de draad gegeven zijn kan de snelheid bepaald worden onafhankelijk van de draadlengte. De snelheid is onafhankelijk van de lengte van de draad bij constante draadeigenschappen
\(\small \mu\).
Dit is een uitleg van een simpele ziel, misschien maak ik grove blunders ben een relativiteit noob. Waar ik ook de opstelling van Melde plaats (misschien met veer i.p.v massa aan het uiteinde zal de snelheid gelijk blijven indien in omloopbaan aarde ofzo.). Waar ik A en B plaats is ook niet relevant voor de snelheid.
Mocht mijn principle correct zijn dan kunnen anderen wellicht aangeven wat de analoog voor tijd en tensors zijn in dit voorbeeld. Daar waag ik mij niet aan.
EDIT:
Dan is er natuurlijk ook de frequentie element deze veranderd wel met de lengte. Dus misschien nog iets langer nadenken
\(\small v=\lambda f\):
$$f=\frac{1}{2L}\sqrt{\frac{F}{\mu}}$$