HansH
Artikelen: 0

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: vr 08 apr 2022, 09:41 Dat heb ik je hier eerder al vele malen verteld.
misschien, maar het komt erop aan hoe je de essentie weet te brengen.
De manier waarop Orodruin precies de vinger op de zere plek kon leggen met het minste aantal benodigde woorden toonde voor mij de klasse waar deze man over beschikt door zich eerste te verdiepen in de redenatie van de ander en dan te focussen op alleen de essentie.
Ik zal nu de juiste formules in mijn mathcad sheet zetten en kijken of dat nog wat verhelderends op kan leveren.
wnvl1

Xilvo schreef: do 07 apr 2022, 10:30
HansH schreef: do 07 apr 2022, 10:27 maar ben je het dan niet met mij eens dat de tijd om trajecten AR en BR af teleggen in dit bericht
Dat ben ik inderdaad niet met je eens. Het relatieve verschil wordt natuurlijk steeds kleiner maar dat zegt niets over het absolute verschil.
Hier stond het...
wnvl1

Het is wel niet zo mooi om in het ander forum negatieve commentaar te geven op de bijdragen hier. Het is beter om blij te zijn met alle feedback.
OOOVincentOOO

Van de kleine bijdragen welke ik gedaan heb krijg ik ook een zure nasmaak.

Hier op wetenschapsforum is de wetenschappelijke methode gehanteerd: probleem beschrijven, infomatie verzamelen, modellen maken toetsen en verbeteren. En een "peer" review waar de meeste dezelfde mening hebben.

De meeste info hier in draadje is een mooie balans tussen hardcore stacks exchange en de intuitive verklaringen.

Indien HansH in zijn topic geen andere methode wil bespreken (behalve zijn eigen) had hij dit duidelijk dienen te maken.
HansH

ik ben inmiddels mede namens het Engelse forum zover dat ik nu de juiste formules denk te hebben afgeleid en ik denk dat daarna iedereen het met elkaar eens is.

belangrijkste stap is dat ik nu met elke mogelijke lixhtsnelheid in horizontale of vertikale richting (mogelijk tussen 0,5c en oneindig) kan beschrijven wat er gebeurt met de lichtsnelheid in een willekeurige andere richting.

Wat er gebeurt is dat je op geen enkele manier een effect kan bepalen van de lichtsnelheid in 1 richting en je meet altijd c.
Ik heb de matcad file van duidelijk commentaar voorzien zodat mensen die niet in matcad thuis zijn wel de wiskude en gevolgde methode kunnen volgen als het goed is.
Mathcad - licht2
(162.92 KiB) 97 keer gedownload
De reden waarom mijn eerdere idee niet werkt is omdat het licht van de 2 klokken naar de waarnemer welliswaar bijna parallel loopt maar niet helemaal, a samen met de langen afstand heb je dan nog steeds een gemeenschappelijk effect wat tegen elkaar wegvalt in de richting van de lijn tussen de 2 klokken. en dat had je juist nodig om de one way speed of light te meten.
HansH

wnvl1 schreef: vr 08 apr 2022, 12:06 Het is wel niet zo mooi om in het ander forum negatieve commentaar te geven op de bijdragen hier. Het is beter om blij te zijn met alle feedback.
zeker waar. maar was vooral bedoeld als bedankje dat ze me daar zo snel hadden geholpen. Laten we het dus als positieve feedback opvatten zodat dit forum inde toekomst nog beter kan werken. Ik waardeer de input van met name xilvo zeer en als ik alles teruglees kijk ik er nu iets anders naar, maar dat komt omdat ik nu meer kennis heb en zijn input nu vanuit die kennis beter kan plaatsen.
wat we er denk ik van kunnen leren is dat het zich willen verdiepen in de denkwijze en zienswijze van een ander en vanuit die positie proberen te beredeneren wat er fout zit het beste helpt om vooruit te komen. Dat was wat mij op het andere forum binnen een uurtje zo ver heeft gebracht.
HansH

[quote=OOOVincentOOO post_id=1168699 time=1649413978 user_id=74110

Indien HansH in zijn topic geen andere methode wil bespreken (behalve zijn eigen) had hij dit duidelijk dienen te maken.
[/quote]
het ging er niet om om 'mijn' methode alleen te bespreken. Het ging er vooral om om mijn methode lek te schieten op exact het juiste punt en daardoor beter begrip te krijgen hoe het in elkaar zit. Daarom heb ik ook diverse malen gevraagd om aan te geven waar precies het probleem zat met wat ik beschreef. als antwoord kreeg ik dan vaak uitleg over een andere manier van aanpak. Op het engelse forum kreeg ik precies de vinger op de zere plek.
HansH

Na nog wat extra werk erin stop te hebben kom ik tot een hele interessante conclusie, namlijk dat het onmogelijk is dat de 1 richtings snelheid van c kan varieren in een bepaade richting, dus wel altijd c moet zijn. Als dat waar is dan zou dat de mogelijkheid voor c om in 1 richting een andere waarde te hebben dus uitsluiten.
Voor zover ik weet gaat de natuurkunde er nu vanuit dat de eenrichtings snelheid tussen c/2 en oneindg kan liggen en we die waarde niet kunnen bepalen en de waarde ook geen invloed heeft op enige meting.
Hierbij de analyse.
Ik heb het alleen hier gepost omdat ik graag wil weten of iemand mijn redenatie kan bevestigen of tegenspreken. Mochten we er binnen een paar dagen niet uitkomen dan post ik het ook op het engelse forum, maar wil graag eerst de kans geven om het hier op te lossen.
Image3
HansH

Ik heb op het Engelse forum wel de vraag gesteld of er ooit iemand heeft proberen te achterhalen of het feit dat eenrichtings snelheid tussen c/2 en oneindig kan liggen (zoals ik nu aan het doen ben) (zonder nog de analyse te geven want dat wil ik graag nog even op ons forum houden) Daar kwam al wel veel discussie over die naar mijn idee niet altijd met elkaar overeen kwam, maar dat kan aan mijn onvolledige kennis liggen. Dus als iemand met meer natuurkunde bagage dan ik dat ook wil volgen graag.
https://www.physicsforums.com/threads/c ... st-6620532
OOOVincentOOO

Mijn laatste bijdrage. Mijn voorstelling is die van het experiment van Melde. Dus: de voorplanting snelheid van een golf bepalen in een gespannen draad.
$$v=\sqrt{\frac{F}{\mu}}$$
Met: \(\small v\) (m/s) de voorplanting snelheid, \(\small F\) de spanning (Newton) aan/in de draad bepaald door de massa aan het uiteinde en \(\small \mu=m/l\) lineaire dichtheid van de draad (kg/m). De lineaire dichtheid, deze is afhankelijk van de draadlengte let op hier gaat het om de massa van de draad zelf, niet het gewicht aan het uiteinde! (denk aan gitaarsnaren dikke en dunne snaren). Zie: Wiki: String Vibration en Wiki: Linear Density voor meer informatie.

Om de voortplantingssnelheid te meten dient de totale lengte van de draad bekend te zijn. De lineaire dichtheid kan zo bepaald worden. Veronderstel dat de spanning \(\small F\) (massa aan het uiteinde constant gehouden word).

Echter indien de materiaal eigenschappen van de draad gegeven zijn kan de snelheid bepaald worden onafhankelijk van de draadlengte. De snelheid is onafhankelijk van de lengte van de draad bij constante draadeigenschappen \(\small \mu\).
Melde
Dit is een uitleg van een simpele ziel, misschien maak ik grove blunders ben een relativiteit noob. Waar ik ook de opstelling van Melde plaats (misschien met veer i.p.v massa aan het uiteinde zal de snelheid gelijk blijven indien in omloopbaan aarde ofzo.). Waar ik A en B plaats is ook niet relevant voor de snelheid.

Mocht mijn principle correct zijn dan kunnen anderen wellicht aangeven wat de analoog voor tijd en tensors zijn in dit voorbeeld. Daar waag ik mij niet aan.

EDIT:
Dan is er natuurlijk ook de frequentie element deze veranderd wel met de lengte. Dus misschien nog iets langer nadenken :?: \(\small v=\lambda f\):
$$f=\frac{1}{2L}\sqrt{\frac{F}{\mu}}$$
HansH

OOOVincentOOO schreef: za 09 apr 2022, 19:08
Ik probeer even te begrijpen wat het punt is wat je wilt maken. Bedoel je dat je hiermee kunt laten zien dat de snelheid in 2 richtingen gelijk is? In dat geval is jouw proefje wel een mooi voorbeeld. Je zou dus gewoon verwachten dat de licht snelheid ook gelijk is in 2 richtingen. (waarom zou die afwijken in 1 richting immers)

maar stel nu eens dat jouw gespannen koord ronddraait als een soort snaar over 4 wieltjes, maar je hebt geen informatie over de snelheid waarmee het koord ronddraait. hoe zit het dan?
als c richtingsafhankelijk is dan moet daar immers ook een mechanisme achter zitten wat we niet weten.
OOOVincentOOO

@HansH,

Dit is een voorbeeld waarbij snelheid onafhankelijk bepaald kan worden als de afstand (wat men intuïtief eigenlijk zou verwachten).

Bij de normale Melde meet je de golflengte en kan je de snelheid uiteindelijk bepalen. Echter in de SRT is de frequentie ook constant.

EDIT:
Ik geef je slechts enkele hulpmiddelen aan om intuïtie te geven van de complexiteit. De proef van Melde is al ingewikkeld te begrijpen (als je er goed over nadenkt). Als je het nog ingewikkelder wil maken met eigen ideetjes dan ga gerust zelf verder ermee. Ik niet!

Maar misschien krijg je meer info op physicsforums.com. Ik heb dat draadje doorgelezen. Je dient volgens mij op te letten dat je daar niet gebanned word. Volgens mij ben je de uiterste aan het opzoeken. Je hebt daar meer als voldoende reacties en informatie gekregen van veel slimmere mensen dan ik.
HansH

OOOVincentOOO schreef: za 09 apr 2022, 20:05 Ik geef je slechts enkele hulpmiddelen aan om intuïtie te geven van de complexiteit.
Zeker dank daarvoor. zoeken naar hulpmiddelen om je iets beter voor te kunnen stellen spreekt mij zeker wel aan. zo probeer ik elektriciteit ook wel eens uit te leggen aan mensen die alleen maar een stopcontact en een draadje zien, maar zich er nikt bij voor kunnen stellen. met stromend water, kraan, dikke of dunne, korte of lange slang kom je dan een heel eind om spanningsbronnen, stroombronnen en weerstanden en ook zelfs nog condensatoren en spoelen uit te leggen.
wnvl1

Ik had in de marge ook gevraagd of in een materiaal de snelheid in de twee richtingen kan verschillen in een materiaal. Ik vind niets daarover terug in de literatuur. Dale 'dacht' van niet. Ik zou eerst mijn klokken Einstein synchroniseren in vacuum en dan het materiaal aanbrengen, maar dat heeft bllijkbaar niet iedereen door te zien aan de reacties. De link met de relativiteitstheorie kan je niet meer leggen, want er is alleen gepostuleerd dat c in vacuüm in elk frame constant is. Iemand zei voorts nog dat dit strijdig zou zin omdat je dan een perpetuum mobile kan bouwen zonder verdere uitleg. Geen idee waarom.

Voorts is het duidelijk uit de reacties dat je Reichenbach moet lezen en dat het voor de rest een uitgemaakte zaak is.
Laatst gewijzigd door wnvl1 op za 09 apr 2022, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
HansH

nog even een update
Image4
Wie kan dit lek schieten want het komt blijkbaar niet overeen met de gevestigde conclusies dat the 1 way speed of light een vrijheidsgraad is die je kunt kiezen.

Terug naar “Relativiteitstheorie”