gwn_anoniem schreef: ↑ma 25 apr 2022, 12:57
sensor schreef: ↑ma 25 apr 2022, 12:51
gwn_anoniem schreef: ↑ma 25 apr 2022, 12:41
Ik wil mijn onderzoek doen over Schrodinger vergelijking alleen moet er iets praktisch bij zitten. wat zou ik als alternatief kunnen doen?
Het ligt er wel aan wat onder praktisch verstaan wordt. Als je echt zelf iets in elkaar wil knutselen kun je aan optische filters met verschillende soorten polaristatie denken (zoiets als glas in een zonnebril) Dit is een relatief eenvoudig experiment. Hou 2 verschillende filters over elkaar en kijk naar een object.
Een andere optie is gebruik te maken van een quantum computer. Een quantumcomputer is eigenlijk niks meer dan een quantum mechanisch lab die je kan besturen. De relatie met de schrodinger vergelijk is redelijk te leggen.
Een praktisch deel als in een onderzoek in een lab of op school (niet schriftelijk), maar met QM gaat dat lastig. Met een quantum computer zou ik niet weten wat ik moet doen om het verband aan te tonen
De quantumcomputer werkt op basis van de schrodingervergelijking . Het is alleen heel ingewikkeld om de rechtstreekse relatie tussen de resultaat of meting en de interne werking van de computer aan te geven, Men gebruikt daar quantum electrodynamica dat gaat denk ik wat ver, maar dat is ook helemaal niet nodig. Voor de quantumcomputer is een heel nieuw abstracte computer taal bedacht. Je moet de relatie tussen de schrodingervergelijk dan ook op een abstract niveau leggen. Bijvoorbeeld met de bloch sphere.
Overigens is de basiscode voor bijvoorbeeld interferentie dus superpositie heel simpel slechts een paar regels code.