Gebruikersavatar
tempelier
Artikelen: 0
Berichten: 4.388
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 00:59

Zweeftreinen

Als men een zweefftrein zou bouwen die niet op de monorail rijdt maar onder hangt, heeft men dan de volle lengte nodig op de rail om te blijven zweven en voor uit te komen?

Is dit wat minder dan zou men een wagon aan twee hangers kunnen bevestigen waardoor er scherpere bochten zouden kunnen worden genomen. (niet met volle snelheid natuurlijk)
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.726
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: Zweeftreinen

Om enigszins scherpe bochten te maken bestaan gewone treinen die over rails rijden uit bakken ("wagons"), en heeft elke bak twee draaistellen. Bij een zweeftrein ligt hetzelfde voor de hand, lijkt me.

Het is me niet duidelijk hoe jij het anders wilt bij een zweeftrein. Je wilt kennelijk nog steeds twee draaistellen per bak. Misschien wil je de draaistellen dichter bij het midden van de bak, op 1/4 en 3/4 van de lengte van de bak?

treindraaistel
Gebruikersavatar
tempelier
Artikelen: 0
Berichten: 4.388
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 00:59

Re: Zweeftreinen

De vraag is:
Kunnen die bakken bij een zweeftrein aanzienlijk korter zijn dan de wagon lengte?
Gebruikersavatar
king nero
Artikelen: 0
Berichten: 1.295
Lid geworden op: zo 14 nov 2004, 11:08

Re: Zweeftreinen

tempelier schreef: vr 29 apr 2022, 18:39 De vraag is:
Kunnen die bakken bij een zweeftrein aanzienlijk korter zijn dan de wagon lengte?
Ja, op voorwaarde dat de magnetische kracht per unit/lengte/massa (?) voldoende blijft om de stabiliteit te garanderen.

De vraag is echter, waarom zou je bij hoge snelheidstreinen, scherpere bochten willen nemen? Maglevs worden juist geoptimaliseerd in functie van hun snelheid.
Gebruikersavatar
tempelier
Artikelen: 0
Berichten: 4.388
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 00:59

Re: Zweeftreinen

king nero schreef: vr 29 apr 2022, 20:34
tempelier schreef: vr 29 apr 2022, 18:39 De vraag is:
Kunnen die bakken bij een zweeftrein aanzienlijk korter zijn dan de wagon lengte?
Ja, op voorwaarde dat de magnetische kracht per unit/lengte/massa (?) voldoende blijft om de stabiliteit te garanderen.

De vraag is echter, waarom zou je bij hoge snelheidstreinen, scherpere bochten willen nemen? Maglevs worden juist geoptimaliseerd in functie van hun snelheid.
Bij rangeren is dat wel handig lijkt me.
Ook kan het terrein daar om vragen.
Dat het nu niet gebeurt kan ook het resultaat zijn van dat het niet kan.

Als je ze in pretparken zou toepassen wordt er natuurlijk nooit echt hard gereden.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”