wnvl1 schreef: ↑wo 11 mei 2022, 21:57
koperpb.png
Ik grijp terug naar de initiele vraag. Ik wil koper gaan onderzoeken in water bij een pH van 8. Ik heb er het Pourbaix diagram bijgehaald voor koper. De bovenste blauwe stippellijn correspondeert met de O2 en de onderste met de H2. Ter hoogte van de O2 lijn heb ik dus Cu(OH)2 dus we hebben corrosie. Dat is het dan?
Ja, zo'n beetje wel.
Voor een pH tussen -2 en +16 corrodeert koper dus altijd?
Daar komt het wel op neer. Alleen verschilt het welke stof ontstaat.
Moet ik altijd die verificatie doen voor zowel de H2 als de O2 stippellijn?
Nee, dat hoeft niet. Als een metaal bij een bepaalde pH kan corroderen door H2 weet je ook dat oxidatie door O2 kan optreden. O2 heeft immers een hogere electrodepotentiaal. Het is dus in principe voldoende om de O2-lijn aan te houden. Behalve natuurlijk als de situatie / opgave betrekking heeft op een zuurstof-vrije omgeving.
Een bijkomende vraag die ik heb bij de vraag zoals ze gesteld is in mijn openingspost is de volgende. Hoe kan ik weten op welke electrochemische potentiaal van koper en water zich bevindt. Dat staat niet gespecificeerd in de opgave. Ik veronderstel dat je op een bepaald moment een punt wil vastleggen in het diagram waar je je bevindt. De pH is gegeven, maar de E niet.
De E moet je afleiden uit omstandigheden: Als je weet wat de oxidator is bereken je de potentiaal met de wet van Nernst. De wet van Nernst beschrijft het verband tussen de daadwerkelijke potentiaal en de standaard-elektrodepotentiaal E
0:
Als je dus de activiteiten van de deeltjes die bij de halfreactie zijn betrokken kent, kun je de potentiaal uitrekenen. De activiteit hangt samen met de concentratie of de partieeldruk van de deeltjes. DIe informatie moet je dus boven water krijgen.
In deze opgave staat dat allemaal niet gegeven, maar wel dat het om corrosie gaat en dus dat de halfreactie van zuurstof van belang is. Die kun je zoals gezegd aflezen in het diagram, maar misschien is het goed om het achterliggende principe te tonen:
Voor de halfreactie met zuurstof als oxidator krijg je:
O
2 + 4 H
+ + 4e
- 2 H
2O
Dat betekent dat Q
r hier gelijk is aan
\(\frac{(a_{O_2})(a_{H^+})^4}{(a_{H_2O})^2}\)
Verder geldt: H
2O is het oplosmiddel, dan is de activiteit per definitie 1. En als we er stiekem vanuit gaan dat de druk van zuurstof 1 atmosfeer is (de opgave vergeet dat te vermelden) is de activiteit van zuurstof ook 1. De activiteit van H
+ is niets anders dan de 10
-pH, dus voor O
2 als oxidator komt de Nernst-vergelijking neer op:
\(E=E_0 - f \cdot pH\)
In f zitten R, T, z (het aantal elektronen uit de halfreactie, in dit geval 4), F (constante van Faraday, de lading van 1 mol elektronen) en een sjoemelfactor van 2.3 omdat de wet van Nernst natuurlijke logartitmes gebruikt en de pH een
10log. Maar met andere woorden: je krijgt dus een rechte lijn die het verband tussen de de elektrodepotentiaal en de pH weergeeft. En de vraag reduceert dan tot "kijken waar de lijn ligt bij de gegeven pH's"
Zoals ik hierboven schreef kun je ook andere oxidatoren hebben. In veel gevallen zijn bij de halfreactie H
+ deeltjes betrokken. Op dezelfde manier als hierboven kun je ook daarvoor dus lijnen construeren die het verband tussen elektrodepotentiaal en pH weergeven. Maar je kunt ook "gewoon" voor de specifieke situatie uitrekenen wat de elektrodepotentiaal is. Het zal een beetje van de context afhangen wat het handigst is.