wnvl1 schreef: ↑zo 22 mei 2022, 00:45
Voor gravitationele tijdsdilatatie grijp ik altijd terug naar dit antwoord van John Rennie op Stack Exchange.
https://physics.stackexchange.com/quest ... e-dilation
Hij leidt hier op de meest eenvoudige manier de formule af voor tijdsdillatatie in geval van een zwart gat.
Als je kijkt naar zijn finale formule
$$dt' = \sqrt{1-\frac{3GM}{c^2r}}dt $$
dan zie je dat als de gravitatie naar nul gaat, dus op oneindige afstand r van een zwart gat, de tijd niet oneindig snel gaat lopen. Je krijgt dan gewoon dt'=dt.
Ik zal de wiskundige afleiding laten voor wat die is, want de wiskunde ligt te ver in het verleden.
Ik stel echter niet, dat de tijd oneindig snel zal gaan verlopen, alleen dat die steeds sneller gaat verlopen.
Dat is wat anders.
De formule zelf heeft nog wel wat bijzonders.
Die kan positief, negatief, en nul worden.
Ik neem aan dat een van die waardes de situatie binnen het zwarte gat zou moeten weergeven, maar ik geloof niet dat wij die kennen.
Als dt' het verloop van de tijd weergeeft in de buurt van massa, is het niet vreemd dat dt' oneindig ver van enige massa gelijk wordt aan dt, die dt is het uitgangspunt waaruit dt' wordt berekend, want dt' hangt af van de wel, of niet aanwezige massa.
Maar mijn stelling is dat dt van het heelal verandert doordat het heelal uitzet, en de "concentratie" van het zwaartekrachtveld (ik moet het wat noemen) steeds verder wordt verdund.