Na wat gegoogle begrijp ik dat grote videoschermen voor reclameborden en concerten vaak bestaan uit "RGB leds" waarin de R, G en B led compact bij elkaar in één behuizing zitten, en kennelijk geldt dat ook voor de klok van dit topic. Een RGB led kan overdekt zijn door een diffusor, een mat kapje dat voor een betere kleurmenging zorgt. Misschien dat de RGB led in een putje ligt en dat de diffusor vooral helpt om in heel schuine richtingen dezelfde kleur uit te stralen.
Ik heb het kleurenspectrum van de klok wat beter bekeken met een handspectroscoop, en van diverse andere LED displays zoals een groot reclamebeeldscherm van een bioscoop op het Leidseplein, de Ziggo Dome, een tv en een laptop. De klok, het reclamebeeldscherm, en de ziggo dome bevatten duidelijk RGB leds met een smalbandig spectrum, dus pure primaire kleuren. Het voordeel daarvan is dat het beeldscherm een
rijk kleurengamut kan uitstralen, met briljante kleuren. Voor een brildrager zoals ik leidt de brede kloof in het spectrum tussen R en G soms tot gekleurde randen. Bij mijn tv en laptop zijn de RGB leds niet smalbandig, of dat een bewuste keuze is weet ik niet.
Ik heb ook foto's van de pixels gemaakt. Bij de klok en het reclamebeeldscherm is elke RGB led blijkbaar overdekt door een diffusor, want er zijn niet drie subpixels te zien. De ziggo dome heeft geen RGB leds, maar clusters van 7 aparte leds (3R+2G+2B). Bij de tv en de laptop zijn de aparte R, G en B pixels zichtbaar met een loep.