Bij nader inzien (wanddikte van maar 5 mm) denk ik toch dat het voornamelijk de permeabiliteit is van perplex en de daarmee samenhangende "bulk diffusion" die dit gedrag veroorzaakt.
De nadelen beginnen overal met iets als:
"Het eerste nadeel van acryl is de
doorlaatbaarheid en ontgassing. Doorlatende materialen verspreiden lucht sneller door de wanden."
En dus
Zo duurt het maanden voordat ik een stabiel vacuüm bereik van 1 mbar.
Opnieuw niet ontmoedigend bedoeld, maar ik ben bang dat dat nooit gaat lukken (met die afmetingen iig), o.a. vanwege allerlei genoemde effecten en met PMMA (en eventueel afhankelijk van de pomp).
En met een wanddikte van maar 5 mm (daar waar toch tenminste wel 20 mm vereist is, volgens mij .. en wat ik ook lees, en onafhankelijk van de inhoud is wat betreft difussie) en een druk van 1 mbar, kan ik me, vanwege de permeabiliteit dus, voorstellen dat dit vooral in het begin (zodra je de pomp uitzet) vrij snel gaat.
Oftewel:
Of is mijn perspex onder de 4,5 mbar gewoon te 'lek' (diffunderen van het gas)?
Voornamelijk toch wel bij nader inzien (lijkt mij dan dus). Samengaand met absorbtie en desorptie uiteraard:
En dan is PMMA ook nog totaal geen (poly)kristallijne materie, maar volledig amorf.
Het lijkt me iig wel zo logisch. Ik bedoel de 'permeatie-gasstroom' is evenredig met de drukgradiënt over de wanddikte en een materiaalafhankelijke 'permeatieconstante'.
(Of trouwens toch één of andere virtueel lek? Dat is soms erg moeilijk te achterhalen.)
Misschien heb ik het volledig mis, dat kan natuurlijk ook .. dat zou evengoed kunnen!
Maar afhankelijk van wat je ermee wilt doen, zou ik de pomp aanlaten (ook al is dat niet milieuvriendelijk en zuinig).
Toevallig las ik zojuist dit: "Note: Due to the inherent permeability of plastic, these chambers will not maintain a stable vacuum level over extended periods. For long-term vacuum maintenance, leave vacuum pump connected and running."
Ik begrijp dit trouwens niet uit bericht 8:
Het drukverschil is nauwelijks gewijzigd (0,999 bar naar 0,996 bar).
Ik zie natuurlijk wel een drukverschil van ca. 3 mbar, maar bedoel je hier wat anders dan in de grafieken?
Van mijn eerdere bericht bedoelde ik met die laatste link trouwens op de eerste twee stukjes daar (maar bij erop klikken kom je meteen ergens onderaan het artikel) wat begint met:
"Bij het werken in ruwe (en middelzware) vacuümomstandigheden is er een fundamentele waarheid die moet worden geaccepteerd: geen enkele pomp zal aan al uw eisen of verwachtingen voldoen.
Daarom is het imperatief om de vereisten op te sommen waaraan absoluut moet worden voldaan, naast de vereisten die wenselijk (maar niet essentieel) zijn. En ...dat olieverontreiniging een probleem kan zijn."
En met oppervlakte diffusie bedoelde ik natuurlijk "bulk diffusion" (waarom bestaan allerlei termen vaak niet in het Nederlands? Jammer is dat vind ik.)
Alleen nu dacht ik dat ik in een van die links van jkien of Vincent (Interessant om te weten over "chocked flow" !! @Vincent) iets las over dat de "vacuüm geschiedenis" een grote rol kan spelen voor ontgassingssnelheden. Alleen ik kan het niet meer terug vinden. Zal ik gedroomd hebben.
Daar ben ik nu persoonlijk namelijk in geïnteresseerd. Ik begrijp het wel oppervlakkig, denk ik: hoe vaker er een vacuüm gegenereerd is, dat dit het materiaal oppervlakte aantast, m.n. doordat het materiaal zelf ook een beetje "verdampt". En niet-polaire moleculen hebben een snellere desorptiesnelheid vanwege hun lagere bindingsenergie. Elk niet-polair molecuul dat het oppervlak verlaat, biedt een nieuwe adsorptieplaats. Deze nieuwe plaats kan worden ingenomen door een polair molecuul met een sterkere bindingsenergie en een lagere desorptiesnelheid.
Na verloop van tijd zal de concentratie van polaire moleculen aan het oppervlak toenemen, waardoor de kans op het ontstaan van defecten toeneemt. Zoiets, denk ik. En ook dit speelt vooral bij polymeer materialen. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Ook wel grappig wat je met zo'n doorzichtige vacuüm vat kunt doen:
https://youtube.com/playlist?list=PLGCh ... 3rbeVaUprC
Alleen dat soort "experimentjes" zijn hiermee niet de bedoeling, begrijp ik.
Maar wat is eigenlijk wel het (uiteindelijke) doel als ik vragen mag? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar!
PS. Als het mijn project was zou ik hier (van jkien's link en via hun youtube kanaal) contact mee opnemen, waarom niet?
https://www.sanatron.com/contact-us.php
(Of als het heel belangrijk was
https://www.vacuumscienceworld.com/
raadplegen, waar wel heel veel informatie over vacuüm technologie staat, ook met een youtube kanaal, waar "How a molecule acts on a surface (in vacuum)" bijv. wel heel diep uitgelegd wordt. Maar dat is nogal high tech en geavanceerd allemaal.)
Nou. Een wat lang bericht (weer eens), waarbij ik eigenlijk maar weinig nieuws zeg. Maar goed .. Ik vraag me nu ook zelf vanalles af, zoals hoe lang een vacuüm van zo'n 7 mbar (?) stabiel blijft bij vacumeren van voedsel, en diepzinnige dingen mbt Henry's- en Fick's law en alles wat daarmee te maken heeft en weet ik t wat niet al.
(En zo gaat het nou altijd, dan zoek ik wat op en kom ik vanalles tegen en komt er vanalles in mij op wat ik graag wil weten
, en als iemand vraagt "Hoe zit dit
precies?" dan wil ik er (als ik het interessant vind) achter komen ook
(ook al blijft het op afstand natuurlijk altijd wat gissen.))
Zeer benieuwd naar wat er uitkomt, of het toch gaat lukken en .. naja, het vervolg zeg maar.