Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Animus
Artikelen: 0

uurloon productiedwang

ik werk sinds een tijdje bij een distributie centrum als bijbaantje en heb daar een normaal uurloon dus ik word betaald per uur.

mag mijn werkgever mij dan verplichten hoeveel ik op een dag produceer?

mijn werk bestaat uit het simpel op een truckje rijden en producten verzamelen voor supermarkten.ik moet dan een bepaald aantal collie halen per uur wat ik meestal net wel of net niet haal.

ik ben iemand die zich niet laat opfokken en ik werk dus gewoon door

en niet hard.mijn chef heeft al een paar keer gezegd dat ik mijn collie moet halen en als ik dat niet doe dat er dan maatregelen genomen worden.

ik vraag me dus af of dit zomaar mag.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Jan van de Velde
Moderator

Re: uurloon productiedwang

Ik denk dat dat formeel van je contract afhangt. Maar informeel, Als je baas om je contract heen wil, zijn daar allerlei wegen voor. Heb je bijvoorbeeld een oproepcontract (nulurencontract) dan roept hij je gewoon niet meer op. Dan is hij van een (in zijn ogen) luilak verlost. En jij bent niet formeel, maar wel effectief je baantje kwijt. Heb je een contract voor een aantal uren per week voor een bepaalde tijd, dan wordt het niet verlengd.....

En moet hij op een andere manier wanprestatie aantonen om van je contract af te komen, dan wordt op elek slak zout gelegd, wordt elke waarschuwing genoteerd in een dossier en gaat dat mee naar de arbeidsrechter als puntje bij paaltje komt. Een afweging van kosten en baten.....

Kortom, als hij van je af wil komt hij van je af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Ger

Maar waarom heb je zoveel moeite om je colli te halen dan? Ik weet natuurlijk niet bij welke supermarktketen je werkt, maar ik weet van zowel mensen bij de Aldi als bij de Albert Heijn dat ze makkelijk aan hun aantal colli komen. En dat terwijl bij de Aldi de norm anderhalf keer zo hoog ligt... Het is dus maar net welk doel je jezelf stelt denk ik.

En ben jij de enige die zijn colli niet haalt of heeft iedereen er last van? Want als iedereen er last van heeft dan ligt de norm misschien te hoog en kun je dat aangeven. Ben jij de enige (of een van de weinige), dan moet je misschien toch iets meer je best doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
GJ_

Je wordt betaald om je werk te doen. Als je niet voldoet gaat men vroeg of laat op zoek naar iemand die meer geschikt is voor de baan.

Natuurlijk mag een werkgever eisen stellen.
Animus

Ger schreef:Maar waarom heb je zoveel moeite om je colli te halen dan? Ik weet natuurlijk niet bij welke supermarktketen je werkt, maar ik weet van zowel mensen bij de Aldi als bij de Albert Heijn dat ze makkelijk aan hun aantal colli komen. En dat terwijl bij de Aldi de norm anderhalf keer zo hoog ligt... Het is dus maar net welk doel je jezelf stelt denk ik.

En ben jij de enige die zijn colli niet haalt of heeft iedereen er last van? Want als iedereen er last van heeft dan ligt de norm misschien te hoog en kun je dat aangeven. Ben jij de enige (of een van de weinige), dan moet je misschien toch iets meer je best doen.
ik werk niet in een supermarkt maar in een distributiecentrum.

wij leveren de producten aan supermarkten dat is heel ander werk.

ik ben dus ook geen vakkenvuller maar verzamelaar.

en ik ben niet de enigste nee er zijn er wel meer alleen een paar vaste werknemers die ook op zaterdag erbij werken en een paar mensen die er al heel lang werken die halen het maar zelfs zij halen het niet altijd.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Ger

Ik snap dat je niet bij een supermarkt werkt, ik heb het ook over een supermarktketen en die hebben distributiecentra waar jij orderpicker bent. Ik neem tenminste aan dat het distributiecentrum waar je werkt van een supermarktketen is en geen freelance ofzo... (daar heb ik iig nog nooit van gehoord)

En ik herhaal. Bij de Aldi en de AH halen ze eenvoudig hun norm, maar gaan er nooit grandioos overheen. En dat terwijl de norm van de Aldi anderhalf keer zo hoog ligt. Het is dus maar net welk doel je jezelf stelt. Ik weet zeker dat de mensen die nu bij de AH werken en over zouden stappen naar de Aldi even zouden slikken van de norm die gesteld wordt. Maar na verloop van tijd zijn ze er aan gewend.

En de werkgever mag eisen stellen aan je werk. Jullie hebben eenvoudigweg een afspraak gemaakt. Hij betaalt jou een X bedrag in ruil voor een X aantal colli dat jij verzameld. Met die afspraak ben jij akkoord gegaan neem ik aan toen je het contract ondertekende. Het zou natuurlijk een beetje vreemd zijn dat als je niet de norm haalt hij jou wel zonder morren moet betalen. Dan kun je er op wachten dat niemand meer de norm haalt natuurlijk, want er worden toch geen harde eisen gesteld.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Animus

nee het is niet van 1 supermarkt we werken voor meerdere supermarkten.

en wat ik ook gek vind is dat ik niks getekend heb.o moet dat pas als me proeftijd verlopen is?
Jan van de Velde
Moderator

Je hoort een contract te hebben voordat je aan de slag gaat, althans in Nederland. Het komt overigens vaak genoeg voor dat dat nog op de administratie onderin een "IN"-bakje ligt te wachten tot de betreffende functionaris terug is van ziekteverlof of zo......

En als je nog in je proeftijd zit kun je, althans weer in Nederland, zonder opgaaf van reden van het ene moment op het andere ontslagen worden...

Die proeftijd staat omschreven in dat contract dat je nog niet hebt.. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Politicologie en Economie”