Marco Maxwell
Artikelen: 0

Re: doorhangende kabels

Marco Maxwell schreef: zo 04 sep 2022, 08:53 (...)
Ik heb geen idee bij welke kracht en temperatuur dit zonder terdege gebeurt, maar erg warm zal het niet zijn.
Sorry typefout. terdege moet torsie zijn
tempelier

OOOVincentOOO schreef: za 03 sep 2022, 14:37 Edit:
Dit type kabels lijken mij rek te hebben sowieso door wikkeling. En wellicht stijf daar ophangpunten niet volledig doorbuigen als een ketting?
Echt een volmaakte kathoïde is het nooit (ook niet bij een echte ketting met of zonder versterkte schakels)
De ketting lijn is immers een lengte zonder breedte (dikte) en die bestaan gewoon niet.

Wel moet er mijns inziens standaard aardig wat kracht op die kabels staan.

Volgens een paar ervaren zeekapiteins gaat normaal gesproken als men een ander schip sleept 'en beide schepen zo'n beetje gelijk op gaan' de staalkabel ongeveer 1/3 van de afstand door hangen, dat is veel meer dan tussen die twee torens, gezien de maten die Xilvo opgeeft.

PS.
Die 1/3 is heel reëel in de scheepvaart,
gaat de sleepkabel over de zeebodem dan is de kans groot dat de sleepkabel vrij snel doorslijt.
Xilvo
Moderator

Een heel andere vraag: Heeft iemand een idee waarom de kabels zo heftig gingen roken?
tempelier

Xilvo schreef: zo 04 sep 2022, 10:19 Een heel andere vraag: Heeft iemand een idee waarom de kabels zo heftig gingen roken?
De draden zijn opgebouwd uit strengen.
Misschien dat die bij het langer en korter worden langs elkaar schuiven en wat warmte opwekken.
In sommige kabels zitten carboonverbindingen verwerkt en heel misschien gaan die roken.

PS.
Ten overvloede vermeld:
Het is slechts iets dat ik vermoed.
Xilvo
Moderator

tempelier schreef: zo 04 sep 2022, 11:13 Misschien dat die bij het langer en korter worden langs elkaar schuiven en wat warmte opwekken.
Dat zal weinig uitgemaakt hebben, ze werden al heel heet door de enorme stroomsterkte.
tempelier schreef: zo 04 sep 2022, 11:13 In sommige kabels zitten carboonverbindingen verwerkt en heel misschien gaan die roken.
Dat zou de rook kunnen verklaren, als het inderdaad kabels met een koolstofkern waren. Maar die koolstof zit er in om ze voldoende sterk te maken. Zouden dan niet minstens sommige kabels gebroken zijn?
tempelier

Xilvo schreef: zo 04 sep 2022, 11:22 Dat zal weinig uitgemaakt hebben, ze werden al heel heet door de enorme stroomsterkte.
Maar in dit geval zou het dubbel op geweest kunnen zijn,
waardoor de warmteontwikkeling net over een kritische waarde ging.
OOOVincentOOO

tempelier schreef: zo 04 sep 2022, 10:00 Volgens een paar ervaren zeekapiteins gaat normaal gesproken als men een ander schip sleept 'en beide schepen zo'n beetje gelijk op gaan' de staalkabel ongeveer 1/3 van de afstand door hangen, dat is veel meer dan tussen die twee torens, gezien de maten die Xilvo opgeeft.
1)
Dankjewel voor de vuistregel.

2)
Op de Engelse wiki. Is de catenary/ketting boog ook beschreven in elastische vorm:
https://en.wikipedia.org/wiki/Catenary#Elastic_catenary

3)
Had gisteren ook gelezen dat kabels vaak koud getrokken worden. Dit schijnt de mechanische belastbaarheid (staal) te reduceren. Gevoelsmatig lijkt mij alu meer gevoelig hiervoor.

4)
De rook video is wit als ik goed herinner.
In een engineering boek heb ik als vuistregel geleerd dat dit vaak water gerelateerd is.
Dus ik begrijp dat hangende kabels niet (electrisch) geïsoleerd zijn.
Dan dringt er uiteindelijk water tussen de wikkelingen zou ik zeggen

Olie is misschien ook mogelijk mits bij koud trekken gebruikt?
Xilvo
Moderator

OOOVincentOOO schreef: zo 04 sep 2022, 13:31 De rook video is wit als ik goed herinner.
In een engineering boek heb ik als vuistregel geleerd dat dit vaak water gerelateerd is.
Dus ik begrijp dat hangende kabels niet (electrisch) geïsoleerd zijn.
Dan dringt er uiteindelijk water tussen de wikkelingen zou ik zeggen
Dat het water is lijkt me niet waarschijnlijk.
Ten eerste is het wekenlang warm en droog weer geweest, dan zou eventueel water er al lang uit verdampt zijn. De kabel is sowieso al een stuk warmer dan z'n omgeving.

Ten tweede, kokend water in de kabel zou de temperatuurstijging even stoppen bij 100° C totdat het water eruit is. Maar je ziet ver doorgezakte kabels nog roken, dan moet de temperatuur al ver boven de 100° C zitten.

Ten derde, de kabels produceren minstens een minuut lang (en mogelijk veel langer) behoorlijk veel rook, zoveel water kan er volgens mij niet in zo'n kabel zijn gedrongen.
boertje125

met torsie breng je een draad inderdaad makkelijk over zijn vloe1grens
Maar met zuivere trek moet je toch een massa van ruim 25 kg aan een draad van 1 mm2 doorsnede hangen om het minimaal te laten vloeien om het mer dan 0,2% rek te laten vertonen
bij de staalkwaliteit waarvan een kabel is gemaakt moet je die massa opvoeren tot 135 a'200 kg

de kwaliteit van de kabel zal overigens stek afgenomen zijn en nu ook rond de 235 N/mm2 zitten nadat het verhit is geweest

100 graden heeft geen noemswaardige invloed
niet alleen stoom is wit rook kan heel veel kleuren hebben afhankelijk van wat er brand of verhit wordt
HansH

https://www.hoogspanningsnet.com/tag/ams-620/
Gelukkig is er sinds de eeuwwisseling een nieuwe mogelijkheid bijgekomen. HTLS-geleiders: high temperature low sag. Deze draden hebben een carbonvezelen kern in plaats van staal. Ze mogen dan ook veel heter worden dan ASCR of AMS, tot wel 200ºC.

weet niet of dat in dit geval zo 'gelukkig ' is. als de koolstofvezelkern zo heet is geworden dat de epoxihars is gaan degraderen (roken) dan is neem ik aan de kwaliteit niet meer gegarandeerd en zal waarschijnlijk de hele kabel vervangen moeten worden waar zoveel stroom doorheeft gelopen. Die kortsluitstroom loopt door de hele kabel totaan het volgende transformatorstation, dus kan vele 10 tallen km zijn lijkt mij.

Terug naar “Klassieke mechanica”